Gjennom regenerering lader elbilen opp batteriet når den bremser. Når man slipper opp gasspedalen vil bilen bremse av seg selv, samtidig som den får litt påfyll av strøm. Det kan være praktisk når man for eksempel skal ned fra fjellet, da man får ladet opp flere kilometer med rekkevidde på bilen.
Men vær forsiktig på vinterføre. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen, opplyser NAF i en pressemelding.
Ta hensyn til forholdene
– Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen, og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, forklarer Sødal.
Han anbefaler å skru ned bremseeffekten til et minimum eller helt av på glatte veier. På de fleste nye elbiler kan man veksle mellom ulike nivåer med regenerering under kjøreturen ut fra hvordan føret er.
– Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Sødal.
– Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, fortsetter han.

– Det er fælt å si det, men det er menn i min alder som er mest hissige
– Fort gjort
Et annet elbiltriks på glatte veier er å være ekstra lett på gassfoten.
– Er du inne i din første vinter med elbil, merker du at det er fort gjort å spinne på glatt underlag. Grunnen er at i en elbil er det ingen girskift og du får brukt alle kreftene i motoren med en gang. Derfor er det lurt å være litt forsiktig med gassfoten til du har vent deg til dette, forklarer Sødal.
