(Nettavisen): Kiwi har økt klart mest, og går fram med 2,3 prosent fra februar i fjor til februar i år. Det viser oversikten over markedsandeler som Nettavisen har fått tilgang til.

***Se hele oversikten lenger ned***

– Må klype meg i armen

– Det er nesten så man må klype seg i armen, og vi takker kundene for tilliten de viser oss, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin til Nettavisen.

Hun bekrefter den kraftige framgangen for Kiwi.

– Dette er uoffisielle tall og jeg har ikke anledning til å kommentere konkurrentene. Men jeg kan bekrefte at Kiwi vokser med 2,3 prosentpoeng til 25,2 prosent markedsandel, sier Arvin.

Hun mener det er flere grunner til den store veksten.

– Kiwi har hatt flere vellykkede kampanjer i år, og 1. februar beviste vi tydelig at vi er prispresseren i markedet. Det ga en voldsom, umiddelbar effekt på antall kunder, sier Arvin.

Hun lover at kampen om å sikre grepet om kundene fortsetter med blant annet kampanjer og bonusordninger.

Byttet fra Rema 1000 til Kiwi

Prisgrepet Kiwi tok 1. februar har gitt kjeden et kjempebyks, viser eksklusive tall Nettavisen har fått tilgang til. Nå er det altså Kiwi og ikke lenger Rema 1000 som er Norges største dagligvarekjede.

– Jeg pleide å handle på Rema 1000 før, men nå handler jeg oftest hos Kiwi. Jeg synes de rett og slett er billigst, sier kunde Camilla Haugen (30).

(Saken fortsetter under bildet)

Hun merket seg hva Kiwi gjorde 1. februar. Det gjorde også Linnea Brandvold (21).

– Det var smart av Kiwi å la prisene stå i ro. Da fikk Kiwi presset de andre til å sette ned prisene også, sier Brandvold.

– De misliker det sterkt

– Dette misliker de sterkt hos Rema 1000, og de må finne en måte å svare på nå, sier dagligvareekspert Ivar F. Pettersen i Alo Analyse.

Pettersen tror utviklingen kan får store konsekvenser:

  • Mulig maksgrense for hvor stor en aktør kan være.
  • Norgesgruppen kan få enda mer forhandlingsmakt.
  • Rema 1000 må svare kraftfullt.

Måler konkurransen

Kjedene kjemper knallhardt om å få en størst mulig del av dagligvaremarkedet. For å følge med på hvem som øker og minker i markedsandeler samarbeider kjedene med analyseselskapet AC Nielsen. Den månedlige oversikten er ikke offentlig, men Nettavisen har fått tilgang til tallene gjennom sine kilder.

  • Den viser en oppsiktsvekkende utvikling fra februar 2022 til februar 2023:
  • Kiwi går fram 2,3 prosent til 25,2 og er klart størst av alle kjedene.
  • Rema 1000 mister posisjonen som størst og går tilbake 0,3 prosent til 23,0.
  • Meny, som i likhet med Kiwi er en del av Norgesgruppen, faller 1,4 prosent til 9,0

– Smart grep

Første februar hvert år pleier alle dagligvarekjedene å sette opp sine priser. Det skjer etter at de har forhandlet med sine leverandører. I år var det knyttet ekstra spenning til hvor stor prisøkningene ville bli, siden matvareprisene økte mye gjennom 2022.

Kiwi overrasket alle og lot være å sette opp prisene 1. februar. Rema 1000 og Extra satt opp prisene først, men satt dem ned igjen etter kort tid.

– Kiwis sterke framgang viser at de lyktes veldig godt med sitt grep i begynnelsen av februar. Konkurrentene ble tatt på senga. Det var et smart grep fra Kiwi, sier Ivar F. Pettersen.

Lønnsomt

Det at Kiwi går så sterkt fram er viktig for lønnsomheten.

– Utviklingen er veldig gunstig for Kiwi, dette betyr at de øker omsetning per kvadratmeter og årsverk i butikkene. Dette er ekstra viktig for Kiwi siden de har en del mindre butikker, sier Pettersen.

Meny er kjeden som går klart mest tilbake. De taper 1,4 prosent.

– For Meny kan det være alvorlig å miste så mye som 1,4 prosent av markedet. Nå er det en del kunder som får prøve seg på lavpris, er en risiko for et varig skift, sier Pettersen.

Politisk bråk

Både Meny og Kiwi eies av Norgesgruppen. Slik er det også med Spar og Joker. Statistikken viser at Norgesgruppen samlet gjør det bra og går fram 0,7 prosent.

– Det at Norgesgruppen øker kan på sikt gi dem enda sterkere forhandlingsmakt. 0,7 prosents økning nå er ikke så betydelig, men fortsetter dette vil de få enda mer forhandlingsstyrke overfor leverandørene, sier Pettersen.

Selv om det er fordelaktig for dem, kan det også medføre politisk bråk.

– Det at Norgesguppen vokser er noe politikerne følger med på. Det kan komme krav om å sette maksgrenser for hvor mye en aktør som Norgesgruppen kan få lov å vokse, sier Pettersen.

Rema 1000: – Vi har bra fart

Nettavisen har spurt Rema 1000 hvor alvorlig de ser på utviklingen der de taper, mens erkerivalen Kiwi øker kraftig.

– Vi har bra fart i Rema 1000 om dagen, og vi ser at kundetrafikken er i god driv, sier salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye.

Hun hevder Rema 1000 vil øke i markedsandeler i år.

– Vi jobber hver dag for at vi alltid skal ha de laveste prisene, og det kommer vi aldri til å slutte med å gjøre, sier Pia Mellbye i Rema 1000.

Markedsandeler i dagligvarebransjen

Månedstallene fra AC Nielsen er ikke offentlige, men Nettavisen har fått tilgang til tallene.

Kjede Februar '22 Februar '23 Endring Gruppering
Kiwi 22,8 25,2 2,3 Norgesgruppen
Meny 10,4 9,0 −1,4 Norgesgruppen
Spar 6,8 6,6 −0,2 Norgesgruppen
Joker 3,3 3,2 −0,1 Norgesgruppen
Extra 16,8 17,0 0,2 Coop
Obs 4,5 4,4 −0,1 Coop
Coop Prix 3,4 3,4 0,0 Coop
Coop Mega 3,5 3,4 −0,1 Coop
Coop Marked 0,8 0,6 −0,2 Coop
Matkroken 0,4 0,4 0,0 Coop
Rema 1000 23,3 23,0 −0,3 Reitan
Bunnpris 3,5 3,5 0,0 Lykke
Gruppering Februar '22 Februar '23 Endring
Norgesgruppen 43,3 44,0 0,7
Coop 29,4 29,2 −0,2
Reitan 23,3 23,0 −0,3
Lykke 3,5 3,5 0,0