Deilig med mindre kø

Det var glissent på E6 ved Olavsgård i retning inn mot Oslo i 08.30-tida i går

Det var glissent på E6 ved Olavsgård i retning inn mot Oslo i 08.30-tida i går

DEL

SignertPlutselig var det langt flere biler på E6 i retning sørover klokken 06 på morgenen enn det pleier å være når jeg har morgenvakt denne uka.

Det ser ut som rushtidsavgiften har fått bilistene til å reise tidligere på jobb.

Fra 1. oktober ble den innført. Det koster 10 kroner mer, 54 kroner, å passere bomringen i tidsrommet mellom 06.30 – 09.00 og 15.00 – 17.00 på hverdager med personbil – minus ti prosent hvis du har bompengebrikke. Har du diselbil er avgiften 59 kroner.

Klokken 08.30 var det glissent mellom bilene i retning Oslo ved Olavsgård. Det kan altså se ut som om trafikken fordeler seg annerledes i morgentimene.

Så spørs det om effekten vedvarer, eller om folk blir slitne av å stå tidlig opp, eller ta toget i lengden.

Hensikten til myndighetene er ikke å flytte trafikken fram i tid på morgenen, selv om det er en fin effekt for dem som kjører senere at trafikken blir fordelt over flere timer.

Hensikten er å få flere til å reise kollektivt. Oslo og Akershus har satt seg fore å redusere klimautslipp. Innføringen av tids- og miljødifferensierte priser skal bidra til å nå disse målene gjennom trafikkstyring og finansiering av prosjekter som underbygger målsettingene.

Nå kan det paradoksalt nok føre til at det blir lettere å kjøre på jobben for alle som jobber i hovedstaden fordi køene blir mindre. Det blir bedre plass på E6 for oss som jobber utenfor bompengeringen også. Og vi slipper å betale for det. Så fint! Deilig med mindre kø.

Kanskje er den beste måten å forbedre luftkvaliteten i Oslo på å legge flere arbeidsplasser ut av hovedstaden? Det er mange faktorer som taler for at det er lurt.

På Romerike er det flere næringsparker med store tomteområder hvor det er plass til å etablere seg tett på flyplassen, E6 og byene, for eksempel Gardermoen Næringspark.

Boligprisene er lavere slik at de ansatte får mer for pengene.

Man kan bo nær jobben og ha mer tid til familie, trening og sosialt samvær og dermed også få mer overskudd, og tid, til å jobbe. Selv om man bruker bil til jobben, kjører man kortere. Det blir mindre utslipp og bedre luftkvalitet for alle.

Med flere bedrifter, flere arbeidsplasser, flere innbyggere utenfor hovedstaden, blir det også en god sirkel med enda større grunnlag for vekst. Næringslivet vil blomstre. Fortsetter utviklingen mot en stadig mer uholdbar tilværelse for pendlerne, er jeg helt sikker på at det på sikt kommer til å skje.

Så kan Oslo være et sted vi besøker for å gå i Operaen, eller flanere på Aker Brygge. Da får man tid til sånt.

Vi bilister er tilpasningsdyktige. Det viser bare den økende el-bil-parken.

Største problemet for myndighetene blir å finne dekning for inntektstapet når grunnlaget for bilavgiftene forsvinner og bompengene blir mindre. Hva skal man finne på da? Avgiftsbelegge syklistene?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags