Gå til sidens hovedinnhold

De siste fem åra har camp Villmark økt med nesten 10.000 publikummere: – Det er viktige grep vi har gjort

Artikkelen er over 1 år gammel

Årets Camp Villmark på Norges Varemesse vil inspirere oss til å bruke naturen

– Fint vær en av våre største konkurrenter, men det kan se ut til at vi får godt messevær. Da forventer vi ny rekord, sier Per Anders Iversen, prosjektleder i årets Camp Villmark. 25.000 naturhungrige nordmenn tok turen til messa i fjor.

Årets messe åpner fredag formiddag.

I år er målet å døyve sulten til publikum, for årets tema er nemlig Mat og drikke. Tv-kokk Andreas Viestad skal lære barn å lage mat i Barnas viltkjøkken. I tillegg ølsmaking og vinkurs kan man lære å brygge eget øl.

 

– Barn skal lære hvor maten kommer fra, men vi ønsker selvsagt at de yngste villmarkingene skal prøve ting de ikke har smakt før. Vi håper smak av kvelerslange, krokodille og kråkebolle blir en god smaksopplevelse , sier han uten å rynke på nesa.

 

De siste årene har messa, som har spesialisert seg på jakt, fiske, friluftsliv, hund og mat hatt publikumsøkning på hele 63 prosent de siste fem årene.

– Første gang Norges Varemesse kjøpte arrangerte villmarksmesse hadde vi 15.000 innenfor dørene. Den gang var det en rein jakt- og villmarksmesse med fluestenger og haglegeværer. Men for å få til sterk vekst må vi som arrangør hele tiden tenke nytt for å lokke publikum. Gode messetilbud er ikke lenger nok så vi er nødt til å fokusere på innhold og kvalitet. Det føler jeg vi har lykkes med i år, sier Iversen.

Med over 200 utstillere kan messepublikum prøve kajakkpadling i et 600 kvadratmeter stort basseng eller forsøke å komme til topps i et klatretårn. Per Anders Iversen trekker fram valpeshow og kokkeskole og over 60 foredrag fra fem forskjellige scener som kan oppleves gjennom hele helgen.

Messa har også et samarbeid med Utstyrssentralen i Lillestrøm om å samle inn brukt turutstyr. Etter at Romerikes Blad skrev om samarbeidet i mars har Camp Villmark fått mange henvendelser fra folk som ønsker å levere ting de ikke bruker lenger.

 

– Turutstyr er dyrt. Hvis vi og Utstyrssentralen kan være behjelpelig med å samle inn ting som lånes ut til dem som ikke har råd til kjøpe utstyr er vi glade. Barn og unge går glipp av fantastiske turopplevelser fordi de mangler utstyr, sier han.

Pierre Aker i Brunst AS fra Jessheim er nesten ferdig med den store standen som stort sett består av jaktutstyr.

 

– Jeg har vært med på alle villmarksmessene helt siden starten, og selv om det er mye jobb er messa et viktig sted for å markedsføre oss. Responsen vi får fra kundene er fantastisk og det er pleier å være bra trøkk hele helgen, sier Pierre Aker.

Under messedagene er det også NM i fluebinding og Norgescup i Casting (kaste med fluestang).

– Publikum kommer til oss fordi de vil handle, se produktnyheter samt få opplevelser og foredrag. Alt det får de hos oss, avslutter Iversen.

Kommentarer til denne saken