(NETTAVISEN): Ferske tall fra Rema 1000 basert på salg fra uke 1 til uke 10 i 2021, sammenlignet med tilsvarende perioden under 2020, viser helt klart at nordmenn har kost seg ekstra denne vinteren.

Det interessante med denne perioden i år, sammenlignet med samme periode i fjor, er at livet vårt var «normalt» på den tiden i 2020 før koronapandemien endret totalt på hverdagen.

De første ti ukene i 2021 har vært kjipe for de aller fleste av oss, med nedstenginger og stengt grensehandel. Det reflekterer også handlemønsteret vårt.

Kake på topp i landet

I tallene fra Rema 1000 for perioden uke 1 til uke 10 i 2021, ser man at kundene på handler mer når de først er innom butikken og det er forskjeller mellom regionene, ifølge salgsstatistikk fra REMA 1000.

Hele statistikken ser du lenger ned i artikkelen.

– De viktigste årsakene er nok at grensehandelen er borte, og færre spiser ute. Da må kosen tas med hjem. Vi vet ikke om folk faktisk spiser mer kosemat enn før, men jeg kan jo selv skrive under på at vi unner oss litt ekstra hjemme, mens vi venter på en mer normal hverdag og normale helger ute blant folk, skriver Line Aarnes, som er kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, i en e-post til Nettavisen.

På landsbasis er dypfryste kaker på topp. Innkjøpsdirektøren tror det er på grunn av tilgang.

– I august 2020 lanserte vi nettsiden Kaker på nett, en tjeneste som leverer kaker til henting i nærmeste Rema-butikk dagen etterpå, som mange av kundene våre har satt pris på. I tillegg spiser færre dessert utenfor hjemmet, og svenskehandel har nok litt å si her og, forklarer Aarnes.

– På toppen av det havnet både valentinsdagen og morsdagen på samme dag (som i tillegg var en søndag) som nok bidro til at salget av dypfryste kaker eksploderte. I uke 6 omsatte vi for dobbelt så mye som i uke 5 og uke 7. Jeg tror også dette har ført til at folk som ikke hadde vurdert å kjøpe frosne kaker før har oppdaget at det er superenkelt å servere, så det blir spennende å se om flere tyr til dem i de mange hektiske hverdagene som skal komme, tilføyer hun.

Rema 1000 har også sett på tallene fra landsdel til landsdel – deriblant Oslo avgrenset. Hele statistikken ser du her – velg fylke og sammenlign – og la deg (muligens) overraske:

Oslo-folk elsker blomster

I hovedstaden ser man derimot noe mer pussig enn resten av landet. Oslo har levd med svært strenge tiltak mye lenger enn resten av landet, og folk har prioritert at det ser fint ut hjemme. I tabellen overfor kan du se at blomster til å pynte opp hjemme er svært populært.

– Det er naturlig at nordmenn som vanligvis er glade i naturen ønsker å sette et grønt preg på hjemmene sine når de stort sett må holde seg hjemme. I tillegg har Oslo mange blomsterutsalg som nok dessverre har måttet holde stengt i perioden som følge av påbud fra myndighetene, sier Rema 1000-toppen.

Andre interessante funn er at nordmenn i flere landsdeler virkelig har kost seg med ostepop og godteri. Fox sitronkaramell og Bounty-sjokoladen har en økning på henholdsvis 515 og 477 prosent. Hvor i Norge dette gjelder, ser du i tabellen over.

– En unntakstilstand

Annechen Bahr Bugge er sosiolog og forsker på OsloMet, og har i en årrekke forsket på det norske folks matvaner. Hun er ikke overrasket over at nordmenn har kost seg ekstra med usunne matvarer i løpet av vinteren.

– Det er utfordrende å spise sunt i koronatiden. Alt er usikkert og vi har veldig mye hjemmetid. Vi ser på denne tiden som en unntakstilstand. Vi tillater oss mer, siden det er traurige tider. Dagene flyter over i hverandre, og koronatiden har blitt som en lang lørdag, sier forskeren til Nettavisen.

Hun forteller videre at det har vært vanlig gjennom historien at kos, trøst og hygge har blitt brukt som belønning i vanskelige tider.