Det håper i alle fall Miljøpartiet De Grønne (MDG), etter at en britisk ankedomstol har satt foten ned for en ny rullebane på Heathrow-flyplassen i London. Domstolen konkluderte med at regjeringen burde ha tatt i betraktning Storbritannias forpliktelser om utslippskutt i Parisavtalen, konkluderer domstolen. Den legger til grunn at en ny rullebane vil legge til rette for økt flytrafikken, og dermed økte utslipp.
– Dette er en viktig miljøseier. Klimadommen kan få store konsekvenser, også i Norge. Jeg mener ny rullebane på Gardermoen bør prøves for retten, om ikke regjeringen selv skroter denne klimabomben, skriver nasjonal talsperson i MDG, Arild Hermstad gjennom sin pressekontakt Sindre Buchanan, i en epost til NRK som omtaler saken.
Les også:
- Sier nei til rullebane i fylkestinget – vil ikke støtte nei-forslag på Stortinget
- 70 ungdommer demonstrerte mot ny rullebane: – Det er så absurd at vi må kjempe denne kampen
- Mener departementet bryter loven – stanser arbeidet med tredje rullebane
- Jurister mener lover og regler ble brutt da plasseringen av tredje rullebane ble valgt
Hermstad mener en tredje rullebane på Oslo Lufthavn er forkastelig.
– Det siste vi trenger tilrettelegging for enda flere flyreiser. Den tredje rullebanen må stanses, melder han overfor NRK, og mener det heller må satses på elfly i distriktene – fly som ikke krever lange rullebaner eller naturinngrep og som ikke støyer.
Parisavtalen
- Global klimaavtale vedtatt i Paris 12. desember 2015.
- Formålet er å holde den globale oppvarmingen under 2 grader og prøve å begrense temperaturøkningen til 1,5 grader.
- Over 180 land har overlevert frivillige nasjonale utslippsmål til FN. I klimaavtalen står det at disse etter hvert skal skjerpes, og planen er å oppdatere dem hvert femte år.
- I tillegg skal landene styrke sin evne til å tilpasse seg klimaendringene. Rike land skal innen 2020 skaffe til veie minst 100 milliarder dollar årlig til klimatiltak i fattige land.
- Avtalen trådte formelt i kraft fredag 4. november 2016.
(Kilder: UNFCCC/NTB)
Fortsetter arbeidet som før
Dommen fra England ser ikke ut til å få noen umiddelbar innvirkning på det pågående arbeidet Avinor er i gang med i forhold til å planlegge for en tredje rullebane.
– Vi forholder oss til det oppdraget vi har fått fra Samferdselsdepartementet, skriver kommunikasjonssjef i AVinor, Joachim Westher ANdersen, i en epost til RB.
Samferdselsdepartementet har foreløpig ikke besvart RBs henvendelse om saken.
I England har Heathrow lufthavn varslet at de vil anke kjennelsen der til Storbritannias høyesterett.
Kommentarer til denne saken