Krever ti års reklamasjonsfrist for boliger

VIL HEVE KJØPET: Bjarne Austgulen (72) og Bjørn Staahle (62) kjøpte hver sin leilighet til fire millioner midt i Jessheim sentrum. Nå vil de heve kjøpet. I de 44 nye leilighetene er det avdekket en rekke feil og mangler.Foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss

VIL HEVE KJØPET: Bjarne Austgulen (72) og Bjørn Staahle (62) kjøpte hver sin leilighet til fire millioner midt i Jessheim sentrum. Nå vil de heve kjøpet. I de 44 nye leilighetene er det avdekket en rekke feil og mangler.Foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss

Artikkelen er over 5 år gammel

Forbrukerrådet vil øke reklamasjonsfristen for boliger fra fem til ti år. Nå tar de også til orde for en byggeforsikring for å sikre boligkjøperne.

DEL

– Det bør bli ti års reklamasjonsfrist for boliger. Det disiplinerer bransjen. I tillegg bør en byggeforsikring utredes av myndighetene. Det vil gi kjøperne større sikkerhet når utbygger går over ende, sier fagdirektør for bolig, Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet til Romerikes Blad.

Tirsdag skrev RB at det er påvist feil i 44 nye leiligheter i Odelsvegen midt i Jessheim sentrum.

Bjørn Staahle (62) og Bjarne Austgulen (72) kjøpte leilighetene sine til fire millioner kroner. Nå er de blant dem som nå ønsker å heve kjøpet (se fakta). Med bakgrunn i RBs reportasje kommer Forbrukerrådet nå på banen med en kravliste til myndighetene.

Kan få større tyngde

– Vi håper også politikerne vil sørge for en felles offentlig godkjent boligklagenemnd for alle boligklager. På den måten vil nemndene bli mer uavhengige av bransjene, få større tyngde og omfatte flere av leverandørene, poengterer Bartholdsen.

– Hvilke tips har Forbrukerrådet til boligkjøpere?

– Gå gjennom boligen grundig ved overtakelse. Før protokoll over mangler og feil som skal rettes, ikke bare flytt rett inn. Ta gjerne med deg en klinkekule for å sjekke om sluket er på det laveste punktet på baderommet. Synd at det skal være nødvendig, men RBs sak avslører jo det. Noen få utbyggere gir 10 års garanti, men også der må du reagere raskt hvis du oppdager feil. Vi anbefaler at du sender inn feil og mangler på mail eller skriftlig, slik at du har dokumentasjon på at saken er tatt opp. En telefonhenvendelse kan bli glemt, og det kan bli uenighet i etterkant av hva som ble sagt og gjort, svarer Bartholdsen.

Samarbeid med naboene

Forbrukerrådet mener naboer i samme bygg, som Staahle og Austgulen i Odelsvegen, bør samarbeide og opplyse hverandre om feil de har funnet.

– På den måten kan man sjekke de andre leilighetene for samme type feil. Det finnes ferske eksempler på at noen har fått skader utbedret innen fem år, mens naboer som klaget etter fem år måtte ta regningen for skadene selv, sier Bartholdsen.

– Men er ikke fem år ganske lang tid på å kunne oppdage feil eller mangler?

– Det er rett at du etter loven har fem års reklamasjonsfrist, men du må likevel reagere umiddelbart. Dersom du venter og «samler opp» risikerer du at saken din er tapt.

– Hva kjennetegner byggebransjen i Norge?

– Selv om det er kostnader ved å bygge ut, så har økningen i prisnivå de senere årene generelt gitt byggebransjen i sentrale områder i Norge rammevilkår som ingen andre europeiske land kan drømme om, svarer fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet.

Dårlig rykte

Frps Tom Staahle er fortvilet over situasjonen pappa Bjørn har måttet oppleve etter leilighetskjøpet i Odelsvegen.

– Både for ham og naboene har dette vært helt forferdelig. Jeg har stor forståelse for alle reaksjonene, sier Staahle.

Han ønsker Forbrukerrådets forslag velkommen.

– Det er betenkelig at det kan vedtas et regelverk som gir forbrukerne så lite makt i kampen mot store aktører. Det er også merkelig at store byggefirmaer kan holde på slik. Det gir jo både dem og bransjen generelt et dårlig rykte, poengterer Staahle.

Politikerne ble orientert

Han sitter i formannskapet i Ullensaker. Mandag ble politikerne informert om status i byggeprosjektet i Odelsvegen.

– Konsekvensene i dette prosjektet er enorme. Familier som ikke kan bo i leilighetene sine blir berørt. I tillegg er det alle rundt som blir en del av dette. Det går rett og slett ikke an, sier Staahle.

– Vil ti års reklamasjonsfrist gjøre noe med dette?

– Jeg tror det i hvert fall vil kunne bedre på situasjonen. Det vil sende ut et klart og tydelig signal, sier Tom Staahle.

Artikkeltags