Gå til sidens hovedinnhold

Bjørn vet aldri når han skvetter himmelhøyt: – Det er som om kjøttet løsner fra beinet

Bjørn Antoni Bøe har sett seg lei på å få 120 desibel rett inn på balkongen.

For abonnenter
(MittJessheim)

For et og et halvt år siden bosatte Bjørn Antoni Bøe seg i en av de nyere boligblokkene i Sagabyen på Jessheim. Blokkene ligger rundt 20 meter fra jernbanelinja og har fasade mot Jessheim stasjon.

– Vi opplever til stadighet at togførere blåser i hornet ved ankomst eller passering av Jessheim stasjon, forteller han.

– I enkelte tilfeller drar de skikkelig til og lar hornet jalle i flere sekunder. Dette er jo ikke som et bilhorn, men mer som om Sivilforsvaret tester sirenene rett utenfor balkongene våre. Det er ille nok når vi er inne med dører og vinduer lukket, men uutholdelig og skremmende for både folk og dyr når vi oppholder oss ute på balkongene.

– Maken til lydforurensing!

Bøe mener tutingen i et HMS-perspektiv ikke kan betegnes som annet enn uforsvarlig.

– Og jeg kan ikke skjønne at det kan være lov da lyden med meget god margin må overstige det som er tillatt å utsette mennesker og dyr for. Dette handler om innbyggernes ve og vel og kommunens ansvar for å ivareta det, sier han.

– Én ting er vi som bor rett ved Jessheim stasjon, men det har jo også vært en mangeårig diskusjon knyttet til Nordby stasjon som ligger rett bortenfor med sin usikrede planovergang. Ved den stasjonen er det sirener ved hver passering. Når vi går tur i nærområdet, for eksempel rundt Nordbytjernet som er et vernet naturområde, hører vi også sirenene veldig godt. Maken til lydforurensing skal man lete lenge etter. Denne overgangen burde vært bemannet, mener han.

(Se svaret fra Bane Nor lenger ned i artikkelen).


– Vi må ta kostnaden

Bjørn sier videre at det ikke virker som om togførerne bruker signalhornet for å avverge ulykker.

– Togene kommer i gangfart inn på stasjonen. Men noen ganger, når folk går imellom spor 1 og 2, har jeg observert at togføreren liksom skal si fra ordentlig om at folk ikke skal røre seg i skinnegangen, og da kommer det ei tre sekunders salve som vi får rett inn på balkongen.

– Hvorfor forsøker Bane Nor å framstå som grønne med et samfunnsansvar samtidig som de sparer penger og kompenserer med foreldet teknologi? Det er vi som må ta kostnaden, mener han.

– 120 desibel er ikke en ulempe, men et overgrep

Bjørn mener det må være andre måter å håndtere problematikken med signalhorn i 2021.

– Jeg tenker at det ville blitt en brå slutt på dette hvis beslutningstakerne fikk en uforvarende tåkelur tett innpå livet et par ganger i uka. Det er som om kjøttet løsner fra beinet, sier han.

Nå er henvendelser sendt både til kommuneoverlege og Bane Nor. I svaret fra Bane Nor står det blant annet: «Vi er klar over at bruk av signalhorn kan være sjenerende for omgivelsene. For å opprettholde sikkerheten ved jernbanen, er vi dessverre nødt til å bruke det likevel. Vi beklager de ulempene som tutingen fører til».

– 120 desibel er ikke «en ulempe», men et overgrep, mener Bjørn som nå ser fram til svaret fra kommuneoverlegen.

– Jeg er ikke villig til å ofre helse og livskvalitet

– Noen vil si at du kan takke deg selv når du har kjøpt leilighet inntil jernbanen?

– Vi var bevisst på at det ville være lyd her, blant annet fra bremsene på godstogene, men ingen fortalte meg at jeg ville få 120 desibel midt i trynet. Jeg er ikke villig til å ofre helse og livskvalitet for å bo her, konstaterer Bjørn og legger til;

– Vi flyttet til Jessheim på grunn av kollektivtilbudet og kulturtilbudet og er storfornøyde med å bo her, men denne problematikken med signalhorn mener jeg det må være mulig å gjøre noe med. Vi kan ikke vente til det eventuelt bygges gangbru og lukkes igjen her. Nå må Ullensaker kreve at Bane Nor ivaretar innbyggerne. Vi som bor her fortjener bedre og jeg mener at noen har sovet i timen mens Jessheim har vokst til en by med 22.000 innbyggere.

Les også

En av byens dyreste akkurat nå: – Jeg har aldri vært involvert i en eiendom med personheis

– Sikkerheten må opprettholdes

– Svært mange plasser tuter toget før det passerer planoverganger eller kjører inn på stasjoner. Toget tuter for å hindre ulykker som kan gå ut over liv og helse. Mange naboer irritere seg over tutingen. Det forstår Bane Nor godt, samtidig må sikkerheten opprettholdes, sier Britt-Johanne Wang, kommunikasjonsansvarlig Område Øst i Bane Nor til Romerikes Blad.

Les også

Massevaksinasjonen nærmer seg slutten her. Nå reduseres antall doser

Wang påpeker at det er sikkert å ta toget og at ingen passasjerer om bord i tog har mistet livet i løpet av de siste 20 årene.

– Derimot omkommer det mennesker hvert år fordi de bli påkjørt av toget på planoverganger eller i sporet. Disse ulykkene er i dag jernbanens største sikkerhetsutfordring, sier hun.

– Når det bygges mye og tett på jernbanen er det ikke til å unngå at naboene hører både tog, vedlikeholdsarbeid og tuting. Togene følger et regelverk, som er markert ved skilting, og gir lyd i henhold til dette. Vi kan sammenligne det med trafikkskilt.

Ullensaker kommune opplyser til Romerikes Blad at saken nå er oversendt miljørettet helsevern for behandling der, og har ingen ytterligere kommentar på nåværende tidspunkt.

Kommentarer til denne saken