Gå til sidens hovedinnhold

Vill fart i løs grus

Artikkelen er over 12 år gammel

Formula Offroad-fører Arne Johannessen (49) fra Lørenskog beskrives som en villmann bak rattet.

Selv definerer han sporten sin slik: Kontrollert galskap – helt på kanten. "Da er det klart for Arne Johannessen fra Lørenskog. Han er en skikkelig villmann bak rattet, som vet hvor han finner gasspedalen", lyder det fra speakeranlegget i Kulmoen grustak under Nordic cup i Formula Offroad.

Løypa som står for tur går rett opp en lang og nærmest loddrett bakke, med løs sand. Deretter skal føreren kjøre litt ned igjen i den samme bakken, for så å ta en u-sving og gi bånn gass for å komme til toppen igjen. Berøres løypemarkørene trekkes det poeng. Her finnes ikke rom for nøling.

I grenseland

Sandspruten står fra dekkene idet Johannessen kommer til toppen av bakken. Plutselig steiler bilen hans og ser ut til å velte bakover. Publikum holder pusten et øyeblikk.

Heldigvis lander bilen på alle fire hjulene. Johannessen forsøker å vinne tilbake kontrollen, men deiser rett i bakken med et smell. Bilen må fraktes bort med kran, mens føreren går for egen maskin.

– Jeg feilberegnet og slapp gassen for tidlig. Dermed slo tyngdekraften inn. Men mottoet mitt er at dersom man ikke har vært på taket eller siden med bilen under et løp, så har man ikke prøvd hardt nok, sier Johannessen.

Han forteller han ikke får det berømte adrenalinkicket før det kjøres helt i grenseland av hva som er mulig.

– Da blir det jo mest show for publikum også, påpeker 49-åringen.

Spesialbygget

Bilene som brukes i Formula Offroad er spesialbygget for formålet. Med 800-1.000 hestekrefter, god bakkeklaring og dekk med skovler på skal det mye til før disse doningene setter seg fast.

Roar Johansen (38) fra Fetsund har i likhet med teamkamerat Arne Johannessen bygget bilen sin selv. Begge karene kjører i klassen "unlimited", hvilket betyr at de selv, ene og alene, bestemmer hvordan de vil ha bilen.

– En god og lang vinter i 1999 brukte jeg på å bygge bilen, helt fra bunnen av. I tillegg har jeg plukket den helt ned igjen en rekke ganger etter det, forteller Johansen.

Motoren er en Chevrolet V8 på 9,5 liter. Den yter 860 hestekrefter, pluss 200 hestekrefter hvis lystgassanlegget er i bruk. Sprinten fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på snaue tre sekunder.

– I fjor satt Henning Solberg på med meg, og han mente akselerasjonen var like god som i WRC-bilen hans, sier Johansen.

Dekkene som sitter på bilene er spesiallagde.

– Det er kun ett firma i USA som lager slike, på bestilling. De fester "skovler" på dragrace-dekk. Prislappen blir rundt 5.000 kroner per dekk, forklarer Johansen.

Ung sport i Norge

Formula Offroad er en relativt ung sport i Norge, og første løp ble kjørt i 1999 i Kulmoen grustak i Vormsund. Aktive kjørere i Norge anslås til rundt 20.

Konkurransen i sporten går ut på presisjonskjøring i tøffe løyper. Dette krever at føreren klarer å bevare konsentrasjonen i ekstreme situasjoner.

– Det gir et utrolig kick, som du ikke klarer å forestille deg uten å ha prøvd selv. Samtidig er det sterkt fokus på sikkerhet, og svært sjelden noen skader seg, heldigvis, sier tre ganger nordisk mester Ole Graversen fra Lørenskog.Mer på nett