Slik gikk det da Tesla møtte Golf

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Tidenes mest urettferdige kappløp.

DEL

[Teknofil.no]  Tesla-feber har blitt en epidemi i Norge. Omtrent hver eneste dag ser vi de lekre amerikanske bilene snike seg lydløst rundt i gatene, før de spinner ivei langs kollektivfeltet, forbi de lange køene. Sultne blikk følger dem, og selv om prisene har steget betraktelig, renner bestillingene inn fra nordmenn over hele landet.

Og det er kanskje ikke så rart. De norske prisene på elbiler er fortsatt holdt nede på et kunstig lavt nivå, takket være de lukrative avgift- og momsfradragene som følger med på ethvert elbil-kjøp. Det gjør at du får et rullende romskip på fire hjul, også kjent som Tesla Model S P85D, for en langt lavere pris enn hva tilsvarende bensinbiler koster.

For all del, bilen koster fortsatt mye penger. P85D er den sprekeste modellen Tesla har å by på, og koster godt over 800 000 kroner hvis du skal ha alt av ekstra finesser og tjenester. Til gjengjeld kan den skilte med firehjulsdrift, 700 hester og en konsoll som får deg til å føle at du styrer en bil fra framtiden. En tilsvarende bensindrevet bil koster fort det dobbelte. 

Helt siden Tesla først viste Model S P85D i høst, i praksis en oppgradering fra Model S P85, har det meste av fokuset vært på den utrolige akselerasjonen. Vi har sett drøssevis av videoer på nettet av hvordan Teslaen overgår akselerasjonen til andre sportsbiler, og reaksjonene til uinnvidde passasjerer da de blir trykt tilbake i setene sine da bilen akselerer.  

For med doble motorer og elektrisk driv i alle fire hjulene, klarer Teslas nye bil å kjøre fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 3,4 sekunder.  Det er en helt ekstrem hastighet, og bare en håndfull masseproduserte biler klarer noe lignende.

Men som oss har du sikkert tenkt - greit, den går fort, men hvordan sammenligner den seg med min bil? At en rask bil er raskere enn en annen sportsbil er jo fint, men hvordan ser det egentlig ut når en Tesla kappkjører med en vanlig bil? 

Nå trenger du ikke å vente lenger på å finne svaret.

Vi tok utfordringen, og fant frem den norskeste av de norske biler - nemlig en Volkswagen Golf, 2004 modell. Høydepunktene i den 11 år gamle «folkebilen» inkluderer blant annet setevarmere, fungerende CD-spiller, romslig hanskerom og hele 74 utslitte hestekrefter under panseret.

En perfekt kontrast til teknologibeistet Tesla Model S P85D, med ti ganger så mange hestekrefter, og et dreiemoment Volkswagen-ingeniørene ville sagt var umulig for ti år siden. (ANB)

Her kan du se hvordan det gikk da de to bilene møttes til duell på en forlatt veistripe i Sverige.

Artikkeltags