Stjerneregissør lager bilreklame på Norges skumleste flyplass

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

- Det var mildt sagt en dramatisk innspilling, sier regissør Rob Cohen.

DEL

Mannen bak blant annet Dragon Heart og de populære action-filmene the Fast and the Furious, Rob Cohen, ble hentet inn for å lage reklame for nye Ford Mondeo som skal vises i hele Europa.

Den populære familiebilen lanseres i disse dager – og Ford i Norge har ambisjoner om at det skal bli klassens mest solgte, skriver broom.no.

Og da de skulle lage reklamefilm var det action som stod på tapetet. Og det fikk de - til gangs - på Sandane lufthavn i Nordfjord.

- Fantastisk bakteppe

- Valget av arena for denne reklamefilmen var ikke vanskelig å ta etter at filmteamet hadde sett den dramatiske naturen som omgir denne småflyplassen - og som gir et fantastisk bakteppe for historien som fortelles, fastslår Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

Et team på 60 personer, inklusive en stuntsjåfør og en stuntpilot, arbeidet i fem dager med innspillingen, skriver broom.no.

- Et reelt stunt

- Dataskapte bilder kan nærme seg det virkelige livet, men kan likevel ikke gjenskape virkeligheten slik film kan. Og vi måtte virkelig legge oss i selene for å kunne lage denne reklamefilmen, sier regissør Cohen.

- I løpet av to timer gjorde vi den jobben et vanlig filmteam ville brukt en hel dag på – ettersom vi kun hadde et begrenset tidsvindu med nok mørke til å vise lysene fra bilen og nok lys til å vise bilen.

- Vi landet flyet fra rett over bilen som et reelt stunt, og jeg tror publikum vil oppleve nøyaktig det som skjedde foran filmkameraet. Opptaket var mildt sagt dramatisk, legger Cohen til.

Får lys-hjelp

Filmen viser en ny Mondeo som redder situasjonen for et småfly når lysene på landingsstripen slukker mens flyet er under innflyging. Mondeo-sjåføren sørger for trygg landing ved å lyse opp landingsstripen for piloten, ved hjelp av nye Mondeos dynamiske LED hovedlys.

De nye lysene kombinerer dagslysopplevelsen av LED-lampene med et adaptivt frontlyssystem, der lysvinkel og intensitet justeres i henhold til kjøreforholdene.

Systemet velger en av syv innstillinger avhengig av bilens hastighet, lysforholdene utenfor bilen, rattvinkelen, avstanden til bilen foran og hvorvidt vindusviskerne er slått på.

Den dramatiske filmen er del av en større lanseringskampanje for nye Mondeo.

I klippet under kan du se hvordan reklamen ble laget:

Fikk du med deg Andreas Reinholdt (13) som trodde han skulle i konfirmasjon? I stedet hadde mamma Tanja ordnet en drømmedag med bilen fra 2Fast 2Furious. Se videoen under:

Artikkeltags