– For meg er det å være miljøvennlig like viktig som det økonomiske, sier Vanja. Hun synes den brukte Thinken var ganske dyr i innkjøp, men til gjengjeld er det deilig å kjøre forbi bensinstasjonene og bare se på prisene.

Nesten som ny

Vanja hadde vurdert elbil en stund da et innslag på Dagsrevyen fortalte at Ford hadde bestemt seg for hente tilbake brukte Think som sto i fare for å bli vraket. Bilene har blitt klargjort og solgt for 99.000 kroner, det er folk som venter på biler fordi klargjøringen av dem har tatt lengre tid enn man hadde trodd. Vanja fikk sin bil i mai og så langt har det ikke vært mange problemer.

– Jeg måtte riktignok bytte lader som er en av de dyreste delene på bilen, men det gikk naturlig nok på garantien. Vanja er glad for at hun har kjøpt bilen fra en forhandler med de fordelene som følger med det.

– Røhne og Selmer har en egen mann som jobber bare med dette, og dermed har oppfølgingen vært kjempebra hele veien.

Flatt batteri

Vanja har veihjelp inkludert i forsikringen, men der har hun oppdaget at hun stiller med et lite handikap.

– Når jeg fikk bilen fikk jeg beskjed om at batteriet bør lades helt ut med jevne mellomrom, det jeg ikke visste var at bilen også har et ekstra batteri som driver vifta som må gå når man lader... Dermed var alle batterier flate, og jeg fikk ikke ladet. Problemet var at veihjelp ikke dekker problemer som skyldes batteriet...

– Det er jo ikke så mye annet som kan gå i stykker på denne bilen, smiler Vanja - som innrømmer at hun har god kontroll på hvor ofte hun må lade.

Savner langturene

Vanja bruker bilen fram og tilbake til Oslo hver dag. For nærmest å å toppe det miljøvennlige så skal vi nevne at hun i tillegg lar en venninne sitte på fram og tilbake.

– Bilen fyller helt klart de behovene vi har, men jeg savner selvsagt muligheten til å kunne ta en langtur for å besøke slekt og venner som bor et stykke unna. Det andre negative hun trekker fram er at det bare er plass til to i hennes lille Think.– Jeg kjører greit halvannen gang fram og tilbake til jobb på en lading, og det er vel bare en gang jeg har vært nødt til å foreta en nødlanding underveis. Da stoppet hun på bensinstasjonen nede på Strømmen for å ha nok energi til å komme seg helt opp den siste bakken.

– Jeg hadde absolutt kjøpt elbil om jeg skulle gjort det igjen, men jeg ville nok ha sett på Citroën eller Peugeot som begge to har bakseter.

Gardermoen har ladestasjoner og gratis parkering for elbiler, noe som gjør at fly er et ganske naturlig valg for Vanja når hun skal på lengre turer. Det eneste som er litt dristig med slike prosjekter er selvsagt om noen flere elbilister har tenkt på det samme.– Det hadde jo vært ganske kjipt om jeg både måtte betalt for parkeringen, og ikke fikk ladet, smiler Vanja.

Oppmerksomhet

Selv på Romerike vekker fremdeles en Think oppsikt.

– Jeg har fått så mye oppmerksomhet etter at jeg begynte å kjøre denne bilen at jeg nesten blir helt innbilsk, smiler Vanja. Hun mener at bilen burde være et yndet sponsorobjekt og sier ikke nei om noen med riktig profil vil plassere logoen sin på den røde og sølvfargede bilen.