Slår de fleste med selvbygd racerbil

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Bilen gjør 0–100 på under 4 sekunder. Erlend Fasting og hans medstudenter har bygget den selv.

DEL

Etter to års studium på vei mot sivilingeniørgraden har Erlend Fasting fra Gjerdrum allerede tatt på seg store oppgaver.

Veien til Formel 1-banen Silverstone har bestått av utallige arbeidstimer – til alle døgnets tider. Men nå er de her med selvbygd bil med 320 hestekrefter pr. tonn.

3.000 studenter

Den internasjonale ingeniørkonkurransen Formula Student samler over 3.000 ingeniørstudenter. De er fordelt på 132 lag. Alle stiller til start i konkurransen med egenbygde racerbiler.

Fra 34 land har de reist til den legendariske, engelske racingbanen Silverstone for å måle krefter.

Mellom alle tungemål og motorlyder finner vi Gjerdrums-gutten Erlend. Med et konsentrert blikk på laptopen som er koblet til racerbilen til laget Revolve NTNU, kontrollerer 22-åringen at all den avanserte elektronikken i bilen virker som den skal.

Snart skal bilen ut i kjørekonkurranser, og kun et fåtall av lagets 34 medlemmer kan bli med inn til banen.

– Vi må ha med Erlend! Han trenger vi til elektronikken, fastslås det på teammøtet.

Den rolige elektronikkstudenten nyter tydeligvis stor respekt i laget.

– Det har liksom blitt min jobb å ha oversikt over all elektronikken, sier han beskjedent.

Praktisk prosjekt

Det er to år siden Erlend flyttet til Trondheim for å studere elektronikk ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU).

Allerede den første høsten ble han medlem i Revolve NTNU, som hadde tatt mål av seg til å bygge en racerbil for å delta i Formula Student (se egen faktaboks).

– Jeg har alltid hatt en teknisk interesse, og kanskje særlig rettet mot elektronikk. Jeg visste at Trondheim var det stedet som kunne tilby den beste utdannelsen innen dette faget, men jeg var også klar over at det ville bli svært teoretisk. Derfor var jeg fast bestemt på å bli med i et eller annet praktisk prosjekt. Jeg vet at det er praktisk arbeid jeg trenger for å lære godt, forteller Erlend.

35.000 arbeidstimer

Medlemmene på laget har brukt to år på å bygge en bil fra grunnen av. Oppgaven i Formula Student er å lage en prototype på en enseters racerbil for en tenkt kunde.

Bilen skal være rask, pålitelig, ha gode kjøreegenskaper, fornuftig drivstofforbruk og pent design. I tillegg skal det utvikles kostnads- og forretningsplaner for produksjon. Det er med andre ord ingen liten oppgave vi snakker om.

Så har det da også blitt jobbet enormt mye. All tilgjengelig fritid har gått med til prosjektet i lengre tid, og til sammen snakker laget om at de har lagt ned 35.000 arbeidstimer.

Skjønt, det var før siste innspurt. Mange på laget har droppet hjemreise og sommerjobb for å kunne ofre seg helt for Formula Student denne sommeren.

Erlend har funnet en løsning med å jobbe nattevakter på et hotell i Trondheim, for å sikre noe inntekt, og dermed ha dagene fri til testing av racerbilen.

– I en periode før vi dro hit til Silverstone, var jeg helt kjørt, altså, med jobbing både natt og dag. Men når det nærmer seg slutten, gjelder det å fullføre, gliser han.

Og det gjør laget fra NTNU med glans. Sammen med to andre lag, henholdsvis fra Stavanger og Østfold, sørger de for den aller første norske deltakelsen i denne prestisjefylte, internasjonale konkurransen.

Bilen deres vekker oppsikt, og folk kan knapt tro sine egne ører når de hører at laget deltar for første gang. Vanligvis krever det mange års erfaring å komme opp på dette nivået i bildesign og tekniske løsninger.

Engasjement

Prosjektet har gitt Erlend mersmak.

– Jeg kommer til å være med på prosjektet neste år også, fastslår han.

Da begynner Revolve NTNU på nytt og skal bygge en ny bil. Men de vil ha verdifulle erfaringer å basere seg på, ikke minst på grunn av det avanserte sensor- og overvåkningssystemet som Erlend og de andre elektronikkstudentene står bak.

De bygger ikke bare bil, men stor kompetanse og praktisk innsikt. Dette er verdier som blir med på flyttelasset når Erlend om noen år setter snuten hjemover.

– Drømmen er å drive min egen lille bedrift. Å få eierskapsfølelse til det du jobber med, skaper engasjement, og det er viktig for meg, smiler Erlend.

Vinneroppskrift

Revolve NTNU-bilen ruser motoren. Det ser ut som lyden som går inn i ørene til Erlend, tar en sving rett opp til øynene og kommer ut som stjerner. Gjerdrumsgutten stråler av glede over det han og medstudentene har greid å skape. Denne helgen er engasjement et nesten like viktig drivstoff som bensin på Silverstone.

Kunnskap, innsats og engasjement er som kjent en vinneroppskrift. Laget blir premiert med prisen som beste nykommer og havner på en sensasjonell 17. plass i sammendraget.

Artikkeltags