NAF advarer vinterbilister: – Ikke pumpebrems!

RIKSVEI 159: Ulykke i retning Lillestrøm ved Vittenbergtunnelen på riksvei 159. FOTO: CECILIE ENGH

RIKSVEI 159: Ulykke i retning Lillestrøm ved Vittenbergtunnelen på riksvei 159. FOTO: CECILIE ENGH

– Når det er glatt på veiene, gjelder ikke fartsgrensen, sier NAF.

DEL

Utspillet kommer fra kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF etter at det mandag kveld smalt 10 ganger på E6 gjennom Romerike på en drøy time.

– Når det er glatt på veiene, gjelder ikke fartsgrensen. Selv med gode dekk og elektroniske hjelpemidler som antiskrens, så gjelder fysikkens lover. Kjører du for fort etter forholdene, vil du miste veigrepet, sier Sødal.

Han sier mange bilister ikke har lært seg riktig bruk av bilens støttesystemer – slik som antiskrens, antispinn og ABS-bremser.

– Den gamle lærdommen om å tråkke inn kløtsjen og pumpebremse, gjelder ikke på nyere biler. På en nyere bil skal du ikke trå inn kløtsjen, men la systemene jobbe og bruke rattet til å styre. Og når ABS-bremsen begynner å bråke og riste, må du bare fortsette å trykke. Det er ikke noe galt, men bremsene som fungerer som de skal, sier han.

FAKTA

  • Små endringer i fart har stor betydning på hvor mye bevegelsesenergi du må takle.
  • Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t vil du omtrent doble din bremselengde. Det samme gjelder sidekreftene i sving.
  • Grensen mellom liv og død i en trafikkulykke mellom biler er rundt 70 km/t.
  • Blir en fotgjenger påkjørt i 30 km/t er dødsrisikoen rundt 10 prosent. I 50 km/t vil den være 80 prosent. (OECD 2006).
  • De fleste barn som blir påkjørt blir påkjørt i nærmiljøet. 
  • Kommer du ut for en nødsituasjon og må nødstoppe i 40 km/t, vil du passere stedet du kunne stoppet om du kjørte i 30 km/t, med 37 km/t.
  • KILDE: NAF

Artikkeltags