Dette burde vært en viktig bil

Av

Audi e-tron har endelig materialisert seg. Den har bedre byggekvalitet enn noen annen elbil på markedet, men flytter ingen barrierer.

DEL

Som glupske fugleunger som venter på mat i redet, venter vi nordmenn sultent på nye leveringer med elbiler. Og hva har Volkswagen-konsernet i nebbet til oss denne gangen?

Spenningen har vært stor. For merket Audi, og for hele Volkswagen-konsernet, er det ingen tvil om at e-tron er en ytterst viktig bil. Neste år må nemlig alle bilfabrikanter i Europa tilfredsstille EUs utslippskrav, hvis ikke vanker det noen helt vanvittig høye bøter. Altså må det rulles ut elbiler, de har som kjent null i utslipp. For en produsent som ellers selger rikelig av store biler med ditto motor, vil hver eneste elbil som går over disken, få ned stressballbruken i selskapets økonomiavdeling.

Spørsmålet er hvor viktig e-tron blir for kundene - og for elbilutviklingen generelt.

Må lykkes første gang

Audi kan ikke levere hva som helst. Der enkelte andre kanskje kan nøye seg med ingredienser hentet fra tilbudshyllene i en konkurstruet elektronikkbutikk, må Audi lage en elbil på nivå med merkets konvensjonelle biler. Det er rett og slett ikke rom for prøving og feiling.

E-tron er en stor SUV, noen få centimeter kortere enn Q8-modellen, og i en sjanger som populært har blitt kalt luksus-SUV. Nær 5 meter lang, selvsagt med firehjulstrekk, og med to elmotorer som til sammen byr på 360 hestekrefter og en null til hundre-akselerasjon på 5,7 sekunder.

God atmosfære

Innvendig har e-tron det aller nyeste Audi-interiøret, med store skjermer og generelt svært høy kvalitet. Per i dag er det ingen andre elbiler som er i nærheten av dette innvendig. Førersetet i e-tron er et godt sted å være. Man må riktignok akseptere en utstrakt bruk av berøringsskjermer, som kan være litt plundrete i fart. Samtidig er funksjonaliteten veldig god, og det meste får man kjapt i fingrene.

Selve atmosfæren i kupeen forsvarer delvis bilens ganske høye pris. Dette er ikke en folkebil, men elbilmarkedet i Norge er nå engang slik at Audi ikke vil ha noen problemer med å bli kvitt et stort antall. Trolig er det kun leveringstakten som setter begrensinger på hvor mange e-tron som blir registrert her i landet i løpet av 2019.

Tonnasje

E-tron oppleves som en veldig gjennomarbeidet elbil på de aller fleste felt. Den har et regeneringssystem som er svært effektivt. Via hendler på rattet kan man justere motstanden, og selv på det letteste blir bonusen ned en bakke imponerende. Det er også lett å tilegne seg en kjørestil der hendlene brukes aktivt.

På veien merkes det at bilen er tung. Den veier rundt 2,6 tonn, det er en god del mer enn de naturlige konkurrentenes vekt, og trolig årsaken til den største skuffelsen, som vi straks kommer tilbake til. Vekten gjør også at den mest sparsommelige kjøremodusen blir i overkant stump. Da senker nemlig e-tron seg for å lage minst mulig luftmotstand, med den følgen at demperne blir litt for korte. Vil man ha fullt ut behagelig på kjøreturen, velger komfort-innstillingen.

Bare 35 mil

Problemet er dog at rekkevidden ikke føles helt tilstrekkelig. Batteripakken er raus, 95 kWh, men det samme er altså vekten, noe som ikke er gunstig i en elbil. Med mye landeveiskjøring på ganske tørt nullføre viste forbruket at batteriet ville være helt tomt etter snaut 35 mil. Her hadde vi håpet på en noe heftigere rekkevidde, selv om det naturligvis vil holde i massevis i de aller fleste tilfeller.

Rekkeviddeangsten inntrer selv om Audi har smart teknologi som gjør at temperatur ikke blir en veldig stor faktor for batteriene. Både drivverk og batteri har et eget system, som også er med på å varme opp kupeen.

Økodekk

Testbilen er utstyrt med dekk som skal være optimale, men det er grunn til å tro at mange vil velge en litt større dimensjon, som ser tøffere ut – og som vil spise litt av rekkevidden.

Det e-tron dog skal få, er at den har suverent gode vinteregenskaper. De to separate motorene, en til hver aksling, med elmotorens umiddelbare effekt, gjør at bilen er supermorsom å leke med. I tillegg kan kreftene flyttes ultrafort rundt uten noen form for mekanikk. Det betyr veldig god framkommelighet hvis føret er vrient.

Dette må også være den bilen som har minst støy i kupeen av alle på markedet i dag. Og byggekvaliteten er det ingen andre elbiler som kan matche.

Men selv om e-tron er en veldig behagelig maskin, er det ikke til å komme bort fra at forventningene ikke helt ble tilfredsstilt. Den elektriske drivlinjen er rett og slett ikke så bra som man kunne drømt om når Audi endelig kommer med en elbil.

Håpet var at produsenten skulle klare å skyve på en grense i elbillandskapet, men her er det et annet merke som fortsatt er i førersetet.

Tekniske data: Audi e-tron 55

  • Pris: 889 580.-
  • Motor: To elmotorer. Til sammen 360 hk 561 Nm
  • Batteri: 95 kWh
  • Maksimal ladefart: 150 kW
  • Toppfart: 219 km/t
  • Aks: 5,7 sekunder
  • Forbruk: 2,26 kWh/mil
  • Rekkevidde: 400 km (WLTP).
  • Mål (LxBxH): 4901/1935 /1629 mm
  • Bagasjeplass: 660/1725 liter
  • Vekt: 2565 kilo
  • Tilhengervekt: 1800 kilo

Artikkeltags