Kan denne tukte Tesla?

SPORTSBIL: Den første bilen fra Detroit Electric har samme utgangspunkt som Teslas første modell, Roadster, nemlig Lotus Elise. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema /

SPORTSBIL: Den første bilen fra Detroit Electric har samme utgangspunkt som Teslas første modell, Roadster, nemlig Lotus Elise. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Detroit Electric ønsker å bli en premium elbilprodusent. Med biler som er raske, som kan fungere kraftkilder for omgivelsene og deles mellom en rekke brukere.

DEL

– Vi prøver ikke å følge Tesla, sier konsernsjef Albert Lam i Detroit Electric som gjester Norge i forbindelse med en slags førpremiere på bilen de har kalt SP: 01. Vi møter ham hos bilforhandleren Carpoint på Fornebu utenfor Oslo, som er merkets norske importør.

Den offisielle debuten skal bilen ha mot slutten av året, og bilene han har med til Norge, er prototyper.

Grunnen til at Lam nevner Tesla, er at alle andre også gjør det når de ser framdriftsplanen til Detroit Electric. Den første bilen, SP: 01, er en liten og svært kvikk sportsbil basert på Lotus Elise. Akkurat slik Tesla startet med sin Roadster.

Detroit Electric er også et ganske nystartet konsern, dog med et gammelt navn, som ønsker å revolusjonere bilbransjen med heftige, elektriske biler.

GRÜNDER: Albert Lam, sjef for Detroit Electric, har tidligere jobbet for Apple og bilprodusenten Lotus.  FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema /

GRÜNDER: Albert Lam, sjef for Detroit Electric, har tidligere jobbet for Apple og bilprodusenten Lotus. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto:

Sju års utvikling

Lam gir oss først en leksjon om historien til Detroit Electric, som ble startet av blant annet Thomas Edison i 1907. De laget elbiler til 1939, og elektriske apparater fram til 1995, da de gikk konk.

I 2008 slutter Lam i Lotus, etter et par år, før det var han Apple. I Lotus ønsket han at bilprodusenten skulle skape «den neste iPad'en.» Lam ville at de skulle satse på elbiler, noe ledelsen i Lotus mente var for tidlig.

– Bilen vi har her, er et resultat av sju års utvikling. Denne ene modellen definerer merket, og vi må treffe med den.

Han er ikke så bekymret for sammenligningen med Tesla.

– Tesla Roadster har kommet og gått. Nå er SP: 01 den eneste sports-elbilen på markedet, sier Lam.

Rent utseendemessig er bilen temmelig lik en Lotus Elise, bilen den er basert på, men teknisk sett er den naturlig nok svært forskjellig fra bensinbilen.

Den har en batteripakke på 37 kWh som skal gi SP: 01 en rekkevidde på 288 kilometer. Med manuell girkasse gjør den null til hundre på 3,9 sekunder, og effekten tilsvarer 286 hestekrefter. Vekten er 1175 kilo, 20 kilo mindre med automatgir.

LAMPE: Bilen kan også sende strøm tilbake i nettet og fungere som en kraftkilde. Pæreholder er daglig leder hos den norske importøren, Jan Petter Kamark.  FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema /

LAMPE: Bilen kan også sende strøm tilbake i nettet og fungere som en kraftkilde. Pæreholder er daglig leder hos den norske importøren, Jan Petter Kamark. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto:

Bildeling

SP: 01 skal også kunne kobles opp mot smarttelefoner, slik at man kan følge med på ladeprosessen, eventuelt starte eller avslutte den via en app. Den skal i tillegg kunne fungere som en kraftkilde for omgivelsene, ved at den kan sende strømmen tilbake igjen. Dette er særlig interessant i områder der det ikke er uvanlig at strømmen faller ut. Så kan man «snu» strømmen igjen når den er tilbake. Lam viste dette ved å koble en lyspære til ett av bilens to strømuttak.

– Dette er det særlig stor interesse for i land som Japan.

Lam tror bildeling blir viktig i årene som kommer, og forteller at de ønsker å få til et system for dette. Planen er at man har et bildelingssystem som kan minne om Oslos bysykler. Han ser for seg at man kan spore opp ledige biler via armbånd, som også låser opp bilen og husker dine preferanser.

– Så betaler man kun for bruken, minutt for minutt. Dette er tilgjengelig teknologi, men man må sette det sammen. Her skal vi være i forkant.

Demonstrasjonsbilene de har med, skal være 85 prosent av det som blir det ferdige produktet. Det betyr noe av finishen, både visuelt og teknisk, trenger en siste finpuss. Dette gjorde også at turen i bilen ble med en sjåfør.

TRANGT: Det er trangt og det krever fysisk fleksibilitet for å komme seg inn og ut av kupeen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema /

TRANGT: Det er trangt og det krever fysisk fleksibilitet for å komme seg inn og ut av kupeen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema / Foto:

Kommer mer

Akselerasjonen er som i de heftigste elbilene, med andre ord som i Tesla, mens bilens utgangspunkt i en Lotus Elise gjør at man bør ha ganske fleksible ledd ved av- og påstigning. Bilen vi satt på, med hadde manuelt gir, noe som er ganske uvanlig i en elbil, dette gir en mer involvert kjørefølelse og en mulighet for å kunne kontrollere kreftene mer nøyaktig. En funksjon de mente vil gjøre bilen ekstra bra under banekjøring.

SP: 01 skal være en døråpner for selskapet. En håndbygd sportsbil som skal skape et image, som skal bane vei for flere og større biler i det lukrative premiumsjiktet, ifølge Lam.

– Om 18 måneder er vi klare med en ny og større sportsbil. I starten av 2019 skal vi lansere en sedan på størrelse med Audi A6 med lang akselavstand. Senere samme år kommer vi med en SUV basert på samme plattform som sedanen. Alle bilene skal vi utvikle og bygge selv.

Lam bruker Maserati som et eksempel på størrelsen og imaget de ser for seg, og sikter mot en produksjon på mellom 50.000 og 60.000 biler i året.

– Bilene våre skal få både større rekkevidde og bli enda raskere, sier Lam.

Artikkeltags