Liten effekt på alvorlige ulykker

Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Veisalting har liten – og tidvis ingen – effekt på antall alvorlige ulykker, slår en fersk rapport fast.

DEL

Årsaken er at bilister kjører vesentlig raskere når det er saltet og veibanen framstår som tørr.

Folk kolliderer riktig nok mer når veien er glatt. Men farten er ofte lavere, noe som gjør at ulykkene stort sett blir mindre alvorlige.

LES OGSÅ: Tvinger politikerne til å behandle veisaltingen

Mindre enn tidligere

Den ferske rapporten – som er utarbeidet av Transportøkonomisk Institutt (TØI) på vegne av Statens vegvesen – konkluderer med at veisaltet bidrar til å redusere antall ulykker med mellom fem og ti prosent.

– Tidligere trodde man at saltingen bidro til å redusere antall ulykker med rundt 15 prosent. Det ser imidlertid ikke ut til å stemme, sier forskningsleder Torkel Bjørnskau i TØI.

– Dette er gjennomsnittstall. Effekten er nok vesentlig større når det gjelder mindre alvorlige ulykker, mens den er vesentlig mindre når det gjelder alvorlige trafikkuhell. Tidvis har veisalt ingen effekt på alvorlige ulykker, fortsetter forskningslederen.

Det er Bjørnskau som har laget rapporten, som bygger på det som stort sett finnes av nordisk og internasjonal forskning om effekter av veisalting.

En vanesak

Ifølge forskningslederen er det ikke bare farten som påvirker effekten av veisalt. Undersøkelser viser også at risikoen for å bli involvert i ulykker på glatt vei, øker jo sjeldnere man kjører under slike forhold.

LES OGSÅ: Må vurdere lengre kontrakter

– Hvis man er vant til å kjøre på snø og is, er det nesten ikke noe farligere enn å kjøre på vanlig tørr vei, forteller forskningslederen, før han trekker fram enda et aspekt:

– Når man salter veien, klarer man aldri å fjerne all is og snø alle steder. Det vil alltid være noen områder hvor det vinterføre og glatt. Disse områdene representerer en betydelig risiko. Enkelte studier viser at dette gjør det farligere enn å ikke salte i det hele tatt.

Trenger mer forskning

Bjørnskau understreker at mye av tallmaterialet den ferske rapporten bygger på, er gammelt.

«Bilenes kollisjonsvern har blitt kraftig forbedret de senere år, og moderne biler er utstyrt med en rekke elektroniske førerstøttesystemer. Dette innebærer at sammenhengene mellom vinterføre og ulykker kan være en annen i dag enn for 10–20 år siden.» konkluderes det i rapporten.

– Hvorfor har dere ikke nyere tall, hvorfor er det ikke forsket mer?

– Man mente vel at man satt med fasiten, og at det ikke var behov for mer forskning. Den økte saltbruken har imidlertid avdekket en del negative konsekvenser, som man ikke var klar over tidligere. Nå er det behov for mer forskning, og en del er på gang, sier forskningslederen.

Artikkeltags