Historien på to hjul

MC-HISTORIE: Slik ser 1900-tallets flotteste motorsykler ut, Honda CB 750 Four og Triumph Bonneville. Eierne av disse to er Erik Nygård og Per E. Dahle. FOTO: GEIR EGIL SKOG

MC-HISTORIE: Slik ser 1900-tallets flotteste motorsykler ut, Honda CB 750 Four og Triumph Bonneville. Eierne av disse to er Erik Nygård og Per E. Dahle. FOTO: GEIR EGIL SKOG

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Her får du en lynkjapp guide i motorsykkelens historie:

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

40-tallet

Før krigen var det en rivende mc-utvikling. Under krigen ble det full stopp i produksjon av motorsykler for folk flest, men en stor produksjon til militæret. Etter krigen ble det igjen produsert gatesykler, men det er få som får kjøpe motorsykler.

Vincent lager sin Black Shadow i 1948 som ingen kan slå i fart, ikke før Kawasaki Z-syklene kom på slutten av 70-tallet.

50-tallet

Nå blir motorsykkel en del av gatebildet og et helt vanlig framkomstmiddel for folk flest. Dette tiåret er Norge en del av motorsykkelhistorien med Tempo. Ulike modeller av Tempo ble veldig populære her til lands, sammen med østeuropeiske Jawa, CZ og MZ. Men de store syklene og guttedrømmene var likevel engelske, BSA, Triumph og Norton.

60-tallet

Dette tiåret herjer engelskmenn mc-verdenen med twin-motorer. Norton var det gjeveste og dyreste, og vant mye av det som var å vinne på racingbanene. Noen hevder at den moderne motorsykkelhistorien starter i 1969 når Honda lanserer sin firesylindrede CB 750 Four, som 40 år senere senere ble kåret til århundrets motorsykkel, med Triumph Bonneville hakk i hæl. (Se bildet)

70-tallet var ensbetydende mye kubikk og flest mulig sylindre. Japanerne fikk et solid fotfeste blant mc-frelste. Mens tiårene tidligere var dominert av engelske sykler, var det nå japanske sykler for alle penga. Men med 70-tallets mc-boom økte også interessen igjen for Harley-Davidson, som produserte sin første motorsykkel allerede i 1903.

Triumph var det eneste engelske motorsykkelen som hang med gjennom hele 70-tallet, og er med fortsatt.

80-tallet

Dette tiåret utviklet det seg et bredere spekter av motorsykler, og en mengde modeller. Mc-salget nådde en foreløpig topp i 1987. Det ble mange ulike sportssykler med hel- og halvkåper, med sterk akselerasjon og høy fart. Det var selvfølgelig mest japanske. Italienske Ducati lå helt på siden av japanerne på sportssykler, men langt etter i antall solgte sykler.

Softshopperne fra Japan, kopiert fra Haley Davidson, blir etter hvert en landeplage. I dag er det populært igjen, men da i ekte Harley-vare.

90-tallet

Det helt store på 90-tallet var Ducati 916. Interessen var så stor for denne megasykkelen at produsenten ikke klarte å produsere så mange som folk ville ha.

Honda produserer Goldwing-sykler der du kan ha med alt, også i egen tilhenger.

Helt på slutten av 90-tallet kommer Suzuki med sin supermodell Hayabusa på 1.300 kubikk og en toppfart på over 300 kilometer i timen.

Den setter en standard for det neste tiårets hopp i effekt.

2000-tallet

Hayabusa'n leder an fortsatt når det gjelder fart og ytelse, tett fulgt av Hondas dobbel X. Men dette tiåret blir de såkalte rampesyklene populære. Det får navnet streetfightere, nakensykler med mange hester og morsomme å kjøre.

I kjølvannet av Pål Anders Ullevålseter deltakelse i ørkenrallyet Paris - Dakar, øker interessen også for offroad- og motardsykler.

Bestselger i Norge i 2008 er Harley-Davidsons Night Rod.

Artikkeltags