Funnet i låven – verdt 20 millioner

I 1923 klarte Enzo Ferrari å overtale Vittorio Jano til å forlate Fiats racingavdeling og begynne å jobbe hos Alfa Romeo. Ikke bare designet Jano racerbiler, men også gatebiler. Som denne vakre Alfa Romeo 6C 1750 Supercharged Gran Sport Spider 1931-modell. Verdi: 20 millioner norske kroner.

I 1923 klarte Enzo Ferrari å overtale Vittorio Jano til å forlate Fiats racingavdeling og begynne å jobbe hos Alfa Romeo. Ikke bare designet Jano racerbiler, men også gatebiler. Som denne vakre Alfa Romeo 6C 1750 Supercharged Gran Sport Spider 1931-modell. Verdi: 20 millioner norske kroner. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Av og til lønner det seg å ta en ekstra titt i låven.

DEL

Den italienske bilfabrikanten Alfa Romeo kommer utover året med sin nye sportsbil 4C. Den modellen skal etterfølge den vakre 8C Competizione som tok pusten av bilfolket med sine vakre linjer tilbake i 2007. Sistnevnte må dog ikke forveksles med Alfa Romeo 8C, en legendarisk «gangsterbil» fra 1930-tallet.

Men Alfa Romeo har også hatt en modell midt mellom fireren og åtteren, nemlig 6C. Denne kom i 1925, og rullet for siste gang ut av fabrikken i Milano i 1954. I løpet av den tiden hadde det dukket opp mange forskjellige varianter av orginalbilen.

En av disse og den femte varianten i rekken var modellen Alfa Romeo 6C 1750 som ble introdusert i 1929. Alfa hadde økt kubikken på den seks sylindrede motoren til 1.752, og bilen med den oppgraderte motoren ble blant annet en vinnermaskin på racerbanene rundt omkring.

Baron og dekorert krigshelt

Av de mange variantene av 1750 var Supercharged Gran Sport Spider signert designerteamet til Ugo Zagato.

Nettopp en slik en bestilte den 27 år gamle franske baronen Philippe de Gunzbourg – en rikmann og gentleman. Ikke nok med det. Han var også en stor krigshelt da han var med i motstandbevegelsen som kjempet mot nazistene, og ble dekorert av både det britiske imperiet og den franske generalen og senere president Charles de Gaulle. Men den godeste baronen var så mye mer, blant annet pilot og racerbilsjåfør.

Alfa Romeoen som ble kjøpt i august 1931 var dog ikke en bil for banekjøring, men det er sannsynlig at Gunzbourg brukte den til og fra løp han deltok i, deriblant til 24-timersløpet på Le Mans. Sammen med den legendariske føreren Luigi Chinetti noterte han seg for en meget sterk andreplass i 1933, og bilen de kjørte i det berømte løpet var for øvrig en 8C.

Hva som skjedde videre med bilen er uklart. Men i 2007 dukket den iallfall opp på en fransk låve, og da var ikke veien lang til oppussingseksperten Stephen Babinsky som satte den tilbake i perfekt stand. Og det er kanskje unødvendig å legge til at den ser eksakt lik ut som den gjorde den gang den rullet ut av samlebåndet i Milano en sommerdag i 1929.

Slått av Ferrari

Bilen har etter oppussingen gått sin seiersgang på de mest eksklusive bilutstillingene, deriblant Pebble Beach Concours d’Elegance, Amelia Island Concours, Concorso d’Eleganza Villa d’Este og Mille Miglia.

Ferden stoppet imidlertid i forrige uke. Da gikk nemlig bilen under hammeren i Arizona, og steinrike bilentusiaster hadde selvfølgelig fått dette med seg. Budene må ha haglet inn, for prisen bikket til slutt 3 millioner – og da snakker vi dollar. Omregnet i norske kroner blir det altså rundt 20 millioner.

For den prisen kunne kjøperen ha fått 40 splitter nye 4C-er, eksklusiv norske særskatter. Tilfeldighetene har gjort sitt til at det også sitter en 1750-kubikks motor i Alfa Romeos aller nyeste sportsbil som det gjorde i 6C-en.

Til slutt kan vi nevne at baronskatten fra 1931 ikke var den dyreste bilen solgt under forrige ukes auksjon i Scottsdale. En meget vakker Ferrari 212 Export Berlinetta 1951-modell gikk for solide 3,2 millioner dollar. Men den bilen ble garantert ikke funnet bortgjemt i en låve og tidligere eid av en baron og krigshelt... (ANB)

Artikkeltags