Test av Audi e-tron: Sterk debut

VELLYKKET NYKOMMER: Nye Audi e-tron frister med høy premiumfølelse og over 400 kilometer rekkevidde på strøm.

VELLYKKET NYKOMMER: Nye Audi e-tron frister med høy premiumfølelse og over 400 kilometer rekkevidde på strøm. Foto:

Av

Endelig er den her – Audis elektriske flaggskip e-tron. Stor plass, lang rekkevidde og mange high-tech elementer gjør tidenes mest omtalte Audi til en anvendelig og spennende familiebil.

DEL

Nye e-tron er den første helelektriske serieproduserte bilen fra Audi. Med elmotor, firehjulstrekk og romslig plass går den rett inn i et brennhett segment som i dag domineres av Tesla Model X.

Audi e-tron har et muskuløst design og store hjul. De typisk e-tronstripene går igjen i lyktene både foran og bak, og skarpe linjer forener historie og fremtid på en effektfull måte.

Med god plass til fem personer, og 660-liters bagasjerom (medregnet 60 liter i lasteluken foran), er dette en super familiebil. Seter og sittekomfort er upåklagelig. Materialkvalitet, interiør og kjøreinnstilling er slik vi kjenner fra andre Audi-biler, det vi si helt i toppsjiktet innen europeisk bilproduksjon. Vi erfarte imidlertid at kommandoer og valg på infoskjermen i midtkonsollen krevdes et ganske fast trykk for å gi respons.

LES OGSÅ (+): Test av Peugeot 508 GT: Fransk lekkerbisken 

Avansert

Et av de tekniske høydepunktene med nye e-tron er de virtuelle speilene, som kan velges som ekstrautstyr. Dette er første gang i historien at slik teknikk er tilgjengelig på en serieprodusert bil. Integrert i den sekskantede enden av speilhuset er et lite kamera, hvis bilder vises på OLED-skjermer plassert på innsiden av fordørene. Vinkler og bildeutsnitt justeres med fingertuppene. De slanke digitale speilene gir ikke bare mindre luftmotstand og bedre aerodynamikk, men også praktiske fordeler, altså. Vår testbil var imidlertid ikke utstyrt med dette.

Tre store infoskjermer viser kjøredata og status for underholdning, navigasjon og klimaanlegg. Hvis du i tillegg har bestilt de virtuelle speilene, har du totalt fem skjermer å følge med på i bilen.

Audi e-tron har et omfattende standardutstyr, blant annet kan nevnes virtuell cockpit, navigasjon av stor type, regulerbar luftfjæring, 19-tommers aluminiumfelger, elektrisk bakluke og parkeringssystem med omgivelsesvisning. For øvrig tilbys ulike utstyrspakker, i tillegg til skreddersøm, som jo mange kjøpere av premiumbiler er opptatt av.

LES OGSÅ (+): Volkswagen igjen på tronen: – Det var god stemning første dag på kontoret i det nye året 

Kraftige ytelser

Audi e-tron får kreftene fra to kraftfulle elektriske motorer på til sammen 265 kW (360 HK). Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Da leverer motorene hele 300 kW og dreiemomentet øker til 664 newtonmeter.

Elmotorens umiddelbare respons gir kjempekrefter – pass på førerkortet. Vi valgte å kjøre med cruise control på motorveien for å kunne overholde 110-sonene.

Det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet skal sikre at bilen til enhver tid distribuerer kreftene mellom de to akslene på best mulig måte. Ved at dreiemomentet justeres sammen med firehjulsdriften blir det ingen merkbare forskjeller for sjåføren når systemet jobber, og dermed blir kjøreegenskapene mer forutsigbare og konsistente enn på tradisjonelle firehjulsdriftsystemer, ifølge Audi.

Den sportslige karakteren forsterkes av den lave og midtstilte plasseringen av batteriet, som gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene.

Audi har opptil 150 kW hurtiglading og 415 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden. En «effektivitetsassistent» skal bidra til en mer energieffektiv kjørestil. Bilen er videre utstyrt med to varmere med totalt 10 kilowatt effekt. Batteri og drivverk er hovedprioritet – overskuddsvarmen brukes til å oppvarme kupéen.

Veier mye

Med hele 2,5 tonn egenvekt er Audi e-tron en tung bil og veier eksempelvis rundt 750 kilo mer enn Q5 – og 500 kilo mer enn store Audi Q7. Dette gjør at e-tron ikke føles så dynamisk når svingene kommer tett. Konkurrenten Jaguar i-Pace, som er kortere og lavere, har til sammenligning mer lekne kjøreegenskaper. Vekta gir også utslag på strømforbruket – du må nok regne rundt 2,5 kWh per mil avhengig av årstid, temperatur, vei- og kjøreforhold. For øvrig er «enfotskjøring» med gasspedalen ikke noe tema her – til det er regenereringen for svak.

Sjåføren kan velge mellom flere forskjellige oppsett i Drive Select-systemet. Ved kjøring på motorveien senkes bilen med 26 millimeter for å forbedre stabilitet og aerodynamikk. I offroad-modus kan bilen heve seg 35 millimeter – og ytterligere 15 millimeter dersom Lift-funksjonen aktiveres. Audi e-tron kan trekke henger med vekt inntil 1.800 kilo.

God totalmiks

Audis fortrinn med nye e-tron er at den oppleves som en helt vanlig bil – med elektrisk drivlinje i stedet for fossilmotor. Dette tror vi er en stor fordel for å få de store bilmarkedene i Europa til å velge elektrisk.

Bilen fremstår ellers som en typisk Audi, med god innvendig plass, lav støy og fin premiumfølelse over det hele. Men i neste modell håper vi at strømforbruket blir lavere.

Audi e-tron er først ut av en rekke kommende elbiler fra den tyske bilprodusenten. Vi venter i spenning på fortsettelsen!

FAKTA AUDI

  • Testet modell: e-tron 55 Limited
  • L/B/H (meter): 4,90/1,94/1,62
  • Motor: Elmotorer/360-408 Hk/561-664 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 5,7 sek. Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk: 2,27 kWh/mil. CO2: 0 g/km
  • Pris (kr.): Fra 656.680. Testet bil: 889.270 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags