Strekker seg langt

TO VERSJONER: Kia e-Soul blir tilgjengelig i to versjoner, med 39 eller 64 kWh batteripakker. Den minste har en rekkevidde på 27 mil, den største skal klare 45 mil. Importøren tror salget vil fordele seg jevnt mellom de to modellene. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

TO VERSJONER: Kia e-Soul blir tilgjengelig i to versjoner, med 39 eller 64 kWh batteripakker. Den minste har en rekkevidde på 27 mil, den største skal klare 45 mil. Importøren tror salget vil fordele seg jevnt mellom de to modellene. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB scanpix Foto:

Av

Mens noen elbiler har vært forhåndsomtalt i årevis, er Kia e-Soul her helt plutselig.

DEL

Faktisk kom Kia e-Soul så brått at den ikke engang har noen norsk pris idet de første bilene inntar butikkene. Det er dog ikke lenge til en prislapp er klar, det mangler bare noen tall i beregningsgrunnlaget. Leveringene til kunder vil likevel først skje i juli eller august, foreløpig snakker vi om utstillingsbiler – et par uker før resten av Europa får sine eksemplarer.

Det sier sitt om elbildraget Norge har. I forrige måned ble vi verdens første land der over halvparten av alle nyregistrerte biler var elektriske.

Dobling

Mange nordmenn, rundt 13.000, kjører rundt i forrige generasjon Soul. Så den har på mange måter allerede et opparbeidet marked. Den nye utgaven har beholdt silhuetten, men ellers er det mye som er annerledes, veldig annerledes.

Testbilen har den største batteripakken, på 64 kWh, lik den som er i e-Niro. Forrige versjon, Kia Soul Electric, hadde til sammenligning 30 kWh. Den økte kapasiteten resulterer selvsagt i en massiv rekkeviddeøkning – fra snaut 20 mil med forrige versjon, til 45 mil med den nye.

Økningen har stor praktisk betydning: Med mindre enn 20 mil må man hele tiden være på utkikk etter lademuligheter, når man har 45 mil lader man når det passer seg.

Nå skal de sies at man skal være utrolig varsom med gasspedalen for å klare oppgitt rekkevidde. Under helt normal og variert kjøring noterte vi et forbruk som tilsvarer en rekkevidde på mellom 35 og 40 mil. Det er uansett så mye mer enn det normal bruk krever fra dag til dag at lading ikke er noe stress.

I størrelse er dette en kompaktbil. Så hvis man klarer seg med noe begrenset plass, er det null problem å ha e-Soul som eneste bil.

Elbil-kvikk

På veien er e-Soul som de fleste andre elbiler i samme størrelse. Det store batteriet gjør den kvikk, på velkjent elbilmåte. Det betyr sømløs og umiddelbar akselerasjon kombinert med økende vind- og hjulstøy.

Interiøret i e-Soul er modernisert, med en digital skjermen foran føreren som har forskjellige visningsalternativer. I tillegg er det som normalt en multimedieskjerm midt på dashbordet. Skjermene fungerer greit, med god oppløsning og en logikk man ganske kjapt finner ut av.

Deler av materialene er av god kvalitet, men det er også en del hardplast her, for eksempel i knappene. Girspaken er byttet ut med et hjul. Noen knapper er gjemt bort til venstre for rattet, noe som gjør det knotete å slå av for eksempel filvarsleren. Helhetsinntrykket av kupeen er likevel ryddig.

Kan bli kø

Kia e-Soul har selvsagt alt av moderne teknologi når det gjelder kollisjonsvarsling, noe som gir selvkjøring på nivå to. Det betyr i praksis at bilen kan kjøre selv, men at det ikke er meningen at den skal gjøre det når man kommer opp i litt fart.

E-soul føles litt mer sporty enn storebror e-Niro, det har med størrelsen å gjøre. Samtidig er bilen beheftet med den samme veldig vage styreenheten, der det nærmest oppleves som rattet ikke er koblet til forhjulene. Selvsagt er det ikke slik at bilen vingler rundt, men med 204 hestekrefter er man egentlig i GTI-territorium – uten at man kjenner det når man kommer til en svingete vei. Nå er nok dette lite utslagsgivende for potensielle kjøpere. Når det gjelder elbiler, er høy effekt ofte ikke et mål i seg selv, men heller en bonus av at man har et stort batteri som gir minst mulig ladepes.

Og her leverer e-Soul klokkerent. Du finner ingen elbiler i samme størrelse, og antakelig heller ikke til samme pris, som kan by på noe mer.

De rundt 2000 bilene som er lovet hit i år, er nok langt ifra nok til å betjene det elbilsultne norske markedet.

Tekniske data: Kia e-Soul

Pris: Ikke klar.

Motor: Elmotor. 204 hk 395 Nm

Batteri: 64 kWh

Maksimal ladefart: 80 kW

Toppfart: 167 km/t *

Aks: 7,6 sekunder *

Forbruk: 14,3 kWh/mil *

Rekkevidde: 452 km (WLTP).

Mål (LxBxH): 4195/1800 /1605 mm

Bagasjeplass: 315/1339 liter

Vekt: 1682 kilo *

* antatte verdier

(UNDERSAK 2) Pluss og minus

+

Rekkevidde

Kult utseende

God plassutnyttelse

Ullen styring

Vil det komme mange nok?

Artikkeltags