VWs nye elbil kan bli en skikkelig prisbombe

Av

Volkswagen ID skal bli en real konkurrent til både Nissan Leaf og Tesla Model 3. Her er hva vi vet om pris og rekkevidde.

DEL

(Nettavisen): Volkswagen-konsernet har annonsert en lang rekke elbilkonsept, men ingen av disse elbilene har så langt materialisert seg.

Selskapet har hatt suksess med både e-Up og e-Golf, men den nye generasjonen er bygget på en helt ny plattform for elbiler kalt MEB.

Onsdag 8. mai åpner Volkswagen for forhåndsbestillinger av elbilen som er forventet å erstatte e-Golf. Den er kjent bare som konseptmodellen ID.

Og skal vi lytte til jungetrommene, kan dette bli en skikkelig prisbombe av en elbil.

Pris på Volkswagen ID

Det er uklart hva bilen skal hete, men navnet «Neo» har dukket opp.

Den endelige prisen på ID-elbilen er også ukjent, men Volkswagen har ved flere anledninger antydet at den blir konkurransedyktig.

Selskapet har blant annet signalisert ambisjoner om at den nye elbilen skal ligge 7000-8000 dollar under Tesla Model 3 i pris.

I oktober 2018 fortalte Volkswagens sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich, til Green Car Reports at selskapets nye elbiler skal prises som sammenlignbare dieselmodeller.

ID er på størrelse med Golf på utsiden, men hevdes å være som en Passat på innsiden takket være den elektriske drivlinjen.

- VW har sagt at bilen, i Tyskland, skal prises tilsvarende en Golf med dieselmotor. En slik Golf med automat starter på rundt 26.000 euro - omtrent 260.000 kroner. Derifra skal det nok legges på noe ekstrautstyr på en norsk utgave, sier Nettavisens motorekspert Magnus Blaker.

Han tror likevel at den reelle prisen i Norge blir høyere.

- Avgiftssystemet er såpass forskjellig at det er vanskelig å sammenligne, og en kan jo håpe at at de sikter seg inn mot startprisen på Nissan Leaf. Personlig tror jeg nok at prisen vi havne rundt det dagens e-Golf selges for - altså rundt 330.000 kroner.

Rekkevidde på ID

Volkswagen har uttalt at ID kommer utstyrt med tre forskjellige batterpakker.

Innstegsmodellen skal ha en batterikapasitet på 48 kWh og en rekkevidde på 330 km etter WLTP-standarden.

Mellommodellen skal ha en rekkevidde på 450 km. Toppmodellen har vi ingen informasjon om ennå.

Informasjon som har lekket ut de siste månedene tyder på at ID vil støtte hjemmelading med en effekt på enten 7,2 kW eller 11 kW. På en hurtiglader kan bilen ta opp mot 125 kW.

Volkswagens elbiler

ID er bygget på Volkswagens nye, heleelektriske plattform, kalt MEB. Den skal være ryggraden i fremtidens elbiler fra konsernet.

Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elbiler.

Artikkeltags