– Kan være en «game changer»

SPORTSLIG: Hyundai har valgt en annen vei designmessig enn mange av elbil-konkurrentene. Bilen har fått rene, men sportslige linjer som vil tiltale mange. Fronten kan på mange måter minne litt om Toyotas sports bil GT 86. 										               Alle Foto: Aleksander Hømanberg

SPORTSLIG: Hyundai har valgt en annen vei designmessig enn mange av elbil-konkurrentene. Bilen har fått rene, men sportslige linjer som vil tiltale mange. Fronten kan på mange måter minne litt om Toyotas sports bil GT 86. Alle Foto: Aleksander Hømanberg

Artikkelen er over 2 år gammel

Hyundai står for en av årets mest spennende nye bilmodeller – aldri før har du kunnet velge mellom hybrid og elbil i en og samme pakke.

DEL

Slik deler du abonnementet ditt med andre i din husstand! 

For Hyundai blir det første bilmerket som leverer en modell der du selv kan velge om du vil ha batterielektrisk hybrid, ladbar hybrid eller elbil.

– Det er klart at dette kan være «gamechanger», sier merkeansvarlig Trond Høitomt hos Mobile Kjeller.

Modellen kommer til å fylle ett tomrom hos bilmerket.

– 25 prosent av markedet er forbeholdt elbiler, derfor vil det for mange bilmerker være et stort tap å ikke ha elbil. Vi vil nå være det første bilmerket som tilbyr elbil, hybrid, plugin og hydrogen, sier han og sikter til Hyundais IX 35 som er verdens første serieproduserte bil som går på hydrogen.

I sjiktet under Tesla

I forrige uke hadde butikken på Kjeller en prototyp av Ioniq-hybrid på plass i butikken. Til stede var også RB da bilen ble vist fram for første gang.

Fordelen til Ioniq framfor konkurrenten er størrelsen. Den eneste elbilen som er større i det norske markedet i dag er Tesla Model S, men da må man betale betraktelig mer.

– For én Tesla får du to og en halv Ioniq, smiler Høitomt.

Prisen for Hyundaien som besøkte Mobile starter på 259.900 kroner. Vil du derimot ha skinnseter koster dette ekstra, ellers er alt av ekstrautstyr tatt med.

– Du kan si at den fyller ett tomrom i elbil-hierarkiet?

– Ja, den er større enn en e-Golf, men litt mindre enn Tesla Model S.

Høitomt kan fortelle at av 90 interesserte har 90 prosent valgt elbil.

– Det er nok slik vi forventer at salget blir også, men vi tilbyr kunden alle muligheter.

SPENT: Markedsansvarlig Trond Høitomt hos Mobile Kjeller er spent på mottakelsen av Hyundai Ioniq. Håpet er at den skal bli en salgsleder for bilmerket.

SPENT: Markedsansvarlig Trond Høitomt hos Mobile Kjeller er spent på mottakelsen av Hyundai Ioniq. Håpet er at den skal bli en salgsleder for bilmerket.

EKSPERT: Jon Winding-Sørensen, tidligere redaktør i bladet Bil. FOTO: NTB canpix

EKSPERT: Jon Winding-Sørensen, tidligere redaktør i bladet Bil. FOTO: NTB canpix

– Tenker annerledes

Bilekspert Jon Winding-Sørensen, tidligere redaktør i bladet Bil, tror bilen vil restarte bilmerket i Norge.

– Personlig er jeg ikke glad i disse kombinerte løsningene med hybrid og el på samme plattform, men for Hyundai kan dette være bilen som kickstarter hele organisasjonen.

At bilen også ser ut som en «normal» bil tror Winding-Sørensen kan være positivt.

– Jeg tror ikke det har så mye å si i forhold til elbilkjøperne, da både Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV har solgt mye, men mange vil synes at denne bilen ser bra ut. Fine linjer tiltrekker kjøpere. Det eneste jeg skulle ønske at Hyundai hadde gjort annerledes er at den også hadde et hydrogen alternativ.

Siden Hyundai nå er først i landet med en multiplattform løsning tror han flere vil følge etter.

– Peugeot jobber på noe av det samme og vil nok vise seg fram om ikke lenge. Mange vil nok hive seg rundt nå.

STØRRE: Hyundai Ioniq er en større bil enn de fleste av konkurrentene. De har også fulgt oppskriften fra VW e-Golf og utseende ser ut som en vanlig bil.

STØRRE: Hyundai Ioniq er en større bil enn de fleste av konkurrentene. De har også fulgt oppskriften fra VW e-Golf og utseende ser ut som en vanlig bil.

Vil sette fart på salget

Hyundai som er Romerikes 19. største merke i år, har slitt med å skaffe seg høyere markedsandeler. Med Ioniq håper Mobile at det vil endre seg.

– På verdensbasis er Hyundai det fjerde største merket, men i Norge har salget gått tregere, sier Høitomt.

– Vi trenger en bil som blir sett og som skaper nysgjerrighet, det tror vi denne gjør.

Hvor viktig bilen kan være for merket fikk Mobile bevist forrige uke.

– Vi hadde et veldig godt oppmøte og vi fikk tegnet en rekke kontrakter i løpet av tre dager. De fleste var elbil-kjøpere, men et par ville også ha ladbar hybrid, til tross for at denne ikke kommer før i april til neste år.

Den batterielektriske hybriden kommer derimot i september i år, mens elbil-versjonen kommer måneden etter, i oktober.

Fakta:

Hyundai Ioniq

Kommer som batterielektrisk hybrid, plugin hybrid og elbil.

Prisen starter på 259.900 kroner for en topputstyrt modell, skinnseter kommer i tillegg.

Som elbil vil rekkevidden være på 250 kilometer, og på 24 minutter kan du lade opptil 80 prosent.

Hybridversjonen får et CO₂-utslipp på kun 79 gram pr. kilometer.

Kilde: Hyundai

Artikkeltags