6 mil på E6 koster 50.500 kroner

må ta en annen vei: ? Det er hinsides å belaste bilistene så hardt. Vi må tenke nytt og ta en annen vei i veiutbyggingen, sier Stig Skjøstad i NAF. FOTO: PER STOKKEBRYN

må ta en annen vei: ? Det er hinsides å belaste bilistene så hardt. Vi må tenke nytt og ta en annen vei i veiutbyggingen, sier Stig Skjøstad i NAF. FOTO: PER STOKKEBRYN

Artikkelen er over 4 år gammel

Ny veistrekning på E6 ble åpnet lørdag. Neste år åpner nok en ny mil. Da blir det seks bomstasjoner på seks mil. Fire i Ullensaker og Eidsvoll, og to i Hedmark. Pendlerprisen blir 50.500 kroner i året.

DEL

Utbyggingen av E6 nordover skulle være et spleiselag mellom staten og bilistene – der kostnadene skulle deles likt. Bilistene betaler i dag 70 prosent av kostnadene.

Når også den forsinkede veibiten åpner i juni neste år, blir det seks betalingspunkter på drøyt seks mil ny E6. (se kart)

BAKGRUNN: Nå blir det enda dyrere å kjøre E6

To månedslønner

Kostnaden for arbeidsreisende på E6 blir høy.

For en som må kjøre bil gjennom alle seks bommene hver arbeidsdag i året (240), tur-retur, blir prisen 50.500 kroner, med avtale. Det er to normale månedslønner (netto) for folk flest.

På toppen kommer utgifter til bensin og vedlikehold. Noe av dette får du trukket fra på inntekten.

Renteutgiftene til et boliglån på to millioner kroner er til sammenligning rundt 60.000.

Administrerende direktør i NAF, Stig Skjøstad, som bor i Eidsvoll sier:

– Det er mye som er bra med vei- og jernbaneutbygging nordover. Dette er et foregangsprosjekt som tar ned reisetid og øker trafikksikkerheten.

Hinsides all fornuft

– Men det er hinsides all fornuft å belaste bilistene så hardt. Vi risikerer å få en helt motsatt effekt av det som er meningen med vei- og baneutbyggingen, å knytte sammen arbeidsmarkedet i hele regionen. Nå står vi i fare for at folk må bytte jobb eller flytte inn til byene og bidra til ytterligere press på boligprisene. Vi ødelegger fleksibiliteten i arbeidsmarkedet, sier Skjøstad.

– Så må vi også stille spørsmål om det er riktig at de som kjører nordover skal belastes så mye hardere enn bilister som kjører sørover eller vestover. I prinsippet skal det koste det samme per kilometer du kjører på veien. Prissettingen kommer til å undergrave respekten for bompenger. Folk kommer til å bli opprørt, sier han.

NAF foreslår at finansiering av veiene tas ut av statsbudsjettet og at det opprettes et veiselskap. Så må det bygges opp et fond av årsavgiften og overskuddet på Statens pensjonsfond utland.

– Den nye regjeringen har gitt positive signaler i dette, men E6-prosjektet viser med all tydelighet at det haster å få endret dagens finansieringssystem, sier Stig Skjøstad i NAF.

Alternativer

– Jeg regner med at vi nå får en ny diskusjon om hvor mye bilistene skal belastes og hvor mye statens skal betale for veiutbyggingen, sier eidsvolling Lars Salvesen (KrF), fylkesvaraordfører i Akershus.

Stortingsrepresentant Tone W. Trøen (H) fra Eidsvoll:

– Det positive er at veiene blir tryggere og at vi har et godt alternativ togtilbud. Regjeringen jobber med å effektivisere, få ned antall bomselskaper og gi rentekompensasjon. Det kan bidra til å få ned prisen noe, sier hun.

Artikkeltags