Rekordår for Bertel O. Steen – en halv milliard i pluss

REKORDÅR: Konsernsjef Bjørn Maarud presenterer Bertel O. Steens resultater. Det er det beste noensinne. FOTO: THOR FREMMERLID

REKORDÅR: Konsernsjef Bjørn Maarud presenterer Bertel O. Steens resultater. Det er det beste noensinne. FOTO: THOR FREMMERLID

Artikkelen er over 1 år gammel

De har all grunn til å smile. Bilkonsernet satte ny rekord på både topp– og bunnlinjen i fjor.

DEL

På hovedkontoret i Lørenskog er det en svært fornøyd konserndirektør Bjørn Maarud som kan presentere 2017–tallene for bilgiganten.

For tallenes tale er klar:

Bertel O. Steen AS satte ny rekord både på topp– og bunnlinje i 2017. Konsernet oppnådde en omsetningsrekord på 16,7 milliarder kroner (+2,4 mrd.), rekordhøyt driftsresultat på 555 millioner kroner (+50 MNOK) og tidenes høyeste markedsandel på 17,4 % (16,4%). Tallene omfatter også aktivitet innenfor eiendom og finansiering. Den rene bilomsetningen er naturlig nok bærebjelken.

– Vi er godt fornøyd med at konsernet nok et år forbedrer både omsetning, driftsresultat og markedsandel. Det leveres sterke prestasjoner på mange områder: Mercedes-Benz har rundet 10.000 registrerte personbiler for første gang, Kia har aldri solgt så mange biler i Norge som i 2017 og Peugeot leverer sitt beste resultat noensinne. Alle de store enhetene leverer godt, og vi leverer et historiske sterkt resultat, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Bertel O Steen AS, konsern

(Tall i millioner)

2017

2016

Omsetning

16 678

14 279

Res. før skatt

498

450

Siden 2013 har Bertel O. Steen økt omsetningen fra 9,7 til 16,7 MNOK (+72%). I samme periode har resultatet økt fra 280 til 555 MNOK (+98%).

– For Bertel O. Steen gjør sterke resultater at vi står godt rustet til å møte endringene som kommer i årene framover. Vi må gjøre to ting samtidig: Vi må ha god kontroll på kostnadene våre, og vi må ruste oss for framtiden med investeringer i infrastruktur, kompetanse og digital produktutvikling. Dette vil være hovedfokus for oss i 2018 og framover, sier Maarud.

– Ikke over for diesel

– Er ambisjonen å presentere et nytt rekordår også etter 2018?

– Ambisjonen er der, men jeg er usikker på om vi kan klare det. Veldig mye avhenger av tilgangen på el–biler, sier han, og må leve med at flaggskipet i konsernet, Mercedes, ikke kommer med noen ny elbil i år.

– Det smerter selvsagt litt, men nå bruker fabrikken 100 milliarder på el-satsing så det er noe stort på gang.

Over 50 prosent av nye biler solgt i Norge er nå elektrifiserte biler. Norge ligger langt framme, men det er vanskelig for Maarud å legge tungt press på produksjonen fra kontoret på Lørenskog.

– Vi er langt framme på elbil-bruk i Norge, men det er nok begrenset hvor stort press vi klarer å legge på produksjonen. Det norske markedet er vel ikke større enn det er i en middels tysk by, smiler han.

Og så minner han om at dieselbiler fortsatt er det mest fornuftige alternativet for mange her til lands.

– Bor man slik til at man er avhengig av god rekkevidde, eller har behov for å kunne trekke en tilhenger av og til så er ikke elbil det beste, sier han, og avviser at det begynner å bli uinteressant å ta dieselbiler i innbytte.

– Om vi ikke selger dem i storbyområdene, så oppnår vi fortsatt gode priser på dem andre steder i landet. Mange av dieselbilene vi tar inn her i området sender vi ut til forhandlere andre steder i landet.

Øker i eiendom

Bertel O. Steen er også en vesentlig aktør innen eiendom, og har en eiendomsportefølje med en markedsverdi på over tre milliarder kroner. Akkurat nå har de to store byggeprosjekter på gang: Et nytt og topp moderne logistikksenter på 18.000 kvadratmeter på Berger som skal stå ferdig første halvår 2019, og et nytt bilanlegg på 8.000 kvadratmeter vegg i vegg med hovedkontoret i Solheimveien i Lørenskog. Det skal stå ferdig andre halvår 2019.

FAKTA

Bertel O Steen er importør av Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, DS, Kia, smart, Fuso og bussmerket Setra.

Bilene selges gjennom et nett av totalt 180 forhandlere.

Har nå samlet sett en markedsandel på 17,4 prosent, lastebiler, varebiler og busser inkludert. I personbilmarkedet er markedsandelen 15,5 prosent.

Artikkeltags