Gå til sidens hovedinnhold

Bedriftene vil bidra til å løse klimautfordringene

Leserinnlegg

Halvparten av bedriftslederne ser nye forretningsmuligheter i «det grønne skiftet». Men nesten like mange opplever at det offentlige ikke etterspør klimavennlige løsninger

Det viser en undersøkelse NHO nylig gjennomførte blant sine medlemmer. Samtidig viser undersøkelsen at halvparten av bedriftene har gjort investeringer som bidrar til å redusere bedriftens klimautslipp.

69 prosent av lederne i Viken og 74 prosent av lederne i Oslo svarer at det er svært viktig eller ganske viktig at det offentlige stiller krav til klimavennlige løsninger i sine innkjøp, for at næringslivet skal ha insentiv og muligheter til å utvikle de klimavennlige løsningene. Da er det alarmerende at fire av ti svarer at de ikke opplever at det offentlige etterspør klimavennlige løsninger.

Vi har heldigvis noen gode eksempler i vår region på at det offentlige stiller slike krav. Her er to eksempler:

Viken fylkeskommune er nå ute med en kontrakt for asfaltering av fylkesveier. Over 40.000 tonn asfalt skal ut på fylkesveiene på Romerike og 186.695 m2 asfalt skal freses opp. I denne kontrakten er det CO2-vekting og andre tildelingskriterier og ikke bare laveste pris som etterspørres.

Oslo kommune skjerper kravene til fossilfrie byggeplasser. Byrådet krever fossilfrie bygge- og anleggsplasser i alle nye reguleringer, noe som betyr at både private og statlige prosjekter omfattes av disse miljøkravene. Statlig eide og private selskaper står for 80 prosent av byggeplassene i hovedstaden, derfor vil det ha stor betydning for å få ned klimagassutslippene fra bygg- og anleggssektoren.

Koronakrisen har eskalert takten og viljen til å gjøre noe med klimakrisen. Både EU og Norge har brukt krisepakkene til å stimulere det grønne skiftet, og endringene kommer raskere enn noen gang. Nå er det en voldsom mobilisering i EU, de har skjerpet klimamålet sitt til 55 prosent og gjør mye for å få fart på klimaomstillingen. Skal Norge ha mulighet til å ta en del av denne veksten, må vi tilpasse oss dette taktskiftet og gripe alle mulighetene som er der.

De store bedriftene er mer optimistiske og har bedre tro på har tro på de grønne forretningsmulighetene enn de små og mellomstore bedriftene i vår undersøkelse. De små bedriftene trenger noen store lokomotiver som går foran som har analysekapasitet, eksport- og markedskunnskap og virksomhet i Europa og i hele verden. Pon Equipment på Skedsmokorset har utviklet en fullelektrisk 25 tonns beltegraver. Veidekke var første kjøper. Slike innovasjoner og anskaffelser gir ringvirkninger.

NHO har som ambisjon å nå 50 prosent utslippskutt innen 2030, og vi skulle gjerne sett at regjeringen i sin klimamelding var like ambisiøs på bedriftenes vegne. Med "Langskip" tok regjeringen et stort steg i riktig retning innen CO2-fangst og lagring. For å innfri klimaforpliktelsen for 2030 må begge fangstprosjektene gjennomføres – også Fortum Oslo Varme.

Transport er Norges største utslippssektor, og ikke omfattet av EUs kvotesystem. Næringstransport står for 2/3 av transportutslippene, og har en lengre vei å gå mot lav- og nullutslipp en personbilene. Dette er årsaken til NHOs iherdige arbeid for etablering av en miljøavtale med CO2-fond for næringslivets transporter. CO2-fond må opp på bordet igjen i behandlingen av klimameldingen.

Næringslivet trenger forutsigbarhet, og for at de skal tørre å investere er det viktig at rammevilkår ikke plutselig forandres av vekslende politiske flertall. Elbil-politikken har vist at dette har gitt resultater over tid, fordi ulike regjeringer har videreført politikken. NHO mener vi trenger et bredt forlik om regjeringens klimaplan slik at grunnprinsippene blir videreført selv om det skulle bli regjeringsskifte etter høstens valg.

Verden er i endring, klima- og energiomstillingen setter fart. Tiåret frem mot 2030 vil bli svært avgjørende. NHO ønsker å ta en tydeligere rolle i dette arbeidet, både som endringsagent overfor våre medlemsbedrifter, og ikke minst overfor myndighetene for å få på plass gode rammebetingelser, tiltak og virkemidler som styrker bedriftene i denne omstillingen. Når bærekraft er god business, vil den grønne omstillingen skje raskt.

Nina Solli, regiondirektør i NHO Viken Oslo, Regiondirektør i NHO Viken Oslo, Romerike

Kommentarer til denne saken