Gå til sidens hovedinnhold

Bedre angrerett på nett, men mange fallgruver

Julegavehandel på nett kan være både billig, sikkert og enkelt. Men Forbrukerrådet oppfordrer folk til å tenke seg om før de drar kortet, og stanse opp hvis adressen til selgeren er godt skjult eller helt gjemt.

Før du slår til på fantastiske tilbud i nettleseren din, kan det være lurt å sjekke hvem du handler hos.

– Det enkleste rådet er å se om det er lett å finne kontaktinformasjon til selger. Seriøse selgere vil gjerne bli funnet av kundene sine. Hvis det ikke er mulig å komme i kontakt med den som står bak nettsiden, bør du være litt skeptisk, sier jurist i Forbrukerrådet Caroline Skarderud til NTB.

Generelt anbefaler Forbrukerrådet å sjekke butikkens rykte ved å søke på nettet. Gjerne ved å bruke firmanavnet i kombinasjon med ord som «fraud», «complaint» og «review».

Angrerett

Som forbruker har du en lovfestet rett til å angre på kjøp på nettet uten å måtte oppgi noen grunn. Det samme gjelder om du handler på messe, stands eller gjennom telefonsalg.

Kjøper du en støvsuger i en butikk, følger det ingen automatisk bytterett. Da er du avhengig av byttereglene hos butikken. Det er veldig vanlig at butikkene gir bytterett, men ingen selvfølge. Angreretten gjelder ikke bare i Norge.

– Angreretten er lik over hele EU. Du kan undersøke hvor nettsiden du handler på er registrert, og om det et europeisk selskap. Men hvis du kjøper utenfor EU/EØS er det verre. Da må du undersøke returmulighetene du får hos den du handler hos, sier Skarderud.

Reklamasjon

Norske forbrukere er godt beskyttet med en lovpålagt reklamasjonsrett som er to år på varer. Kjøper du varer som skal vare lengre, gjelder klageretten i fem år. Dette gjelder for eksempel hvitevarer, PC, mobiltelefon, eller TV. Klageretten gjelder uansett om du handler i nettbutikk eller fysisk butikk.

– Det er også gode reklamasjonsrettigheter ute i Europa. Men det varierer, og den lange klagefristen på fem år kan du miste hvis du handler utenfor Norge. Det sikreste og mest praktiske er ofte å kjøpe fra en seriøs, norsk næringsdrivende med gode klagemuligheter, sier forbrukerjuristen.

Bruk kredittkort

I de aller fleste tilfellene anbefaler Forbrukerrådet å bruke kredittkort eller betalingsløsninger som Paypal ved netthandel. Fordelene er åpenbare. Hvis du blir svindlet eller ikke får varen du har bestilt, har du en lovfestet rett til å få tilbake pengene fra banken.

Du er godt sikret, men vær påpasselig med å betale kredittkortregningen i tide. De samme reglene gjelder også hvis du handler med debetkort, men her er fristene for å klage kortere.

Forbrukerjurist Caroline Skarderud vil ikke advare forbrukere mot å handle på nett.

– Nei det vil jeg ikke si. Man kan gjøre mange gode kjøp på nett. Men det er nok lurt å ikke bare se på tilbudet og nettsiden isolert. Bruk litt tid før du drar kortet og sjekk nettsiden, for eksempel ved å google andres erfaringer, sier hun.

Kommentarer til denne saken