«I’ll be back» er ingen tom trussel fra råkjørernes terminator

Den hasardiøse dårskapen på «Dødsveien» må snart ta slutt

Den hasardiøse dårskapen på «Dødsveien» må snart ta slutt

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Lav IQ og høy fart er en dårlig kombinasjon, skrev en herværende humorside for noen uker siden. Vitsen var myntet på de mange svenske pendlerne med dårlig tid som frekventerer fylkesvei 170. Den sterkt ulykkesbelastede, nesten fire mil lange strekningen mellom Klokkerud i Fet og Tangen i Aurskog-Høland, er bedre kjent som Kompveien. Eller Kompensasjonsveien, som innbyggerne i Aurskog-Høland fikk som nettopp dét, da Tertitten ble nedlagt i 1960.

Men det er ikke bare «Raska Bror» som holder høy hastighet på den beryktede veien. Alle kjører for fort, ifølge lensmannen i Aurskog-Høland. Mandag morgen var «lovens aller lengste arm», som vi for snart en mannsalder siden brukte som tittel på et portrettintervju med Svein Engen, på plass med laser på Renorsletta i Aurskog, et yndet sted for forbikjøring.

Det gikk så fort unna at politiet av kapasitetshensyn måtte la alle som lå under 110 kilometer i timen i 80-sonen, slippe unna. Bare de verste råkjørerne ble hanket inn. Fem førerkortbeslag og 17 forenklede forelegg ble fangsten, ifølge Indre Akershus Blad. Toppfarten ble målt til 126 km/t. «Det virker nesten som om det er krig blant bilistene for å komme først fram til Lillestrøm», sier Engen og legger til: «Vi kommer tilbake».

«I’ll be back» er ingen tom trussel fra råkjørernes terminator. Engen har i årevis markert seg i trafikksikkerhetsarbeidet og som forsvarer for det skyhøye norske bøtenivået. Han er prisbelønt for sin innsats. Engens mantra er at det skal koste dyrt å drive risikosport med eget og andres liv som innsats.

En av dem som har fått svi for fartsgalskapen er tidligere hopplandslagstrener Trond Jøran Pedersen som i 1994 ble stoppet av Engen etter å ha kjørt i 179 km/t med motorsykkel på den samme veien. «Er du klar over hvor fort du kjørte?» ropte en illsint Engen til treneren som han ikke kjente igjen på grunn av hodebeskyttelsen. «Jeg kan jo ikke drive og se på speedometeret når jeg holder så høy hastighet», svarte hjelmen.

Å råkjøre etter Pedersen, er åpenbart lettere enn å hoppe etter Wirkola. Veivesenets fartsmålinger har vist at over 80 prosent av bilistene kjører over fartsgrensen. Unntaket er nå «Dødsmila» mellom Heia i Fet og Mork i Sørum hvor 13 mennesker har omkommet siden årtusenskiftet, de fleste i møteulykker.

Her er det nå endelig satt opp streknings-ATK. Fotobokser er aldri populært blant bilistene, men her er det ytterst påkrevet i påvente av midtdelere. Fysisk skille er avgjørende for å hindre alvorlige ulykker på gamle hovedveier med møtende trafikk.

Men først og fremst må bilistene gå i seg selv og holde fartsgrensene. Dårskapen på «Dødsveien», som nå også har gitt seg utslag i at råkjørerne lurer de «smarte» fotoboksene ved å ta en avstikker ved Mork i Sørum, for så å gi full gass, må ta slutt.

Lovens aller lengste arm trengs i tjeneste langs Kompveien. Og siden han en sjelden gang er nødt til å sove, kan det være påkrevet med flere kameraer på stang på fylkesvei 170.

Artikkeltags