De to lokalavisene har inngått avtaler om strategisk samarbeid med Amedia, og vil få samme tilknytning som aviser med tilsvarende avtaler.

– I Amedia har vi fra før bred erfaring med utvikling av tilsvarende aviser, både de vi eier og avisene vi har strategiske samarbeidsavtaler med. Nå gleder vi oss til å komme i gang med det konkrete arbeidet sammen med Bladet Vesterålen og Eidsvoll Ullensaker Blad. Jeg er sikker på at dette vil få positiv betydning både for de to avisene og Amedia som fellesskap, sier Nilsen.

Samarbeidet vil omfatte flere områder av avisdriften som redaksjonelle systemer, salgs-/marked, abonnement/opplag og tekniske løsninger.Bladet Vesterålen kommer ut på Sortland i Vesterålen og har papirutgaver med fem dager i uka; Tirsdag, onsdag, torsdag fredag og lørdag. Avisa dekker kommunene Sortland, Hadsel, Bø, Øksnes, Andøy, Lødingen og Kvæfjord, og hadde et registrert opplag på 7.028 i 2020.

Eidsvoll Ullensaker Blad kommer ut på Eidsvoll og har papirutgaver tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag. I 2020 var det registrerte opplaget 6.519.

– Vi gleder oss enormt til å ta det neste steget, spesielt digitalt. Amedia er framoverlente, kan vise til en rivende utvikling både innenfor annonsesalg og redaksjonelt og er best i klassen innenfor en rekke områder, ikke minst på innsikts- og analysebiten. Vi har vært i en positiv utvikling de siste årene, og ser nå et stort potensial for videre vekst. Spesielt på oppslagssiden, sier Bjørn Inge Salberg Rødfoss, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.

Ansvarlig redaktør (konst.) i Romerikes Blad, Lars Lier, sier følgende om det nye samarbeidet:

– Hva dette betyr konkret for samarbeidet mellom RB og EUB er foreløpig ikke diskutert, men det vil gi begge aviser nye muligheter. Vi håper å kunne dra nytte av hverandre, sier han.