Gå til sidens hovedinnhold

Advarer mot nytt svindelforsøk på e-post

SpareBank 1 advarer mot falske e-poster og SMS som sendes ut i deres navn.

Gjennom høsten har det vært varslet om ulike svindelforsøk på både e-post og SMS. Nå har mange mottatt en ny mail fra svindlere som utgir seg for å være fra SpareBank 1.

Mailen er denne gang profesjonelt utformet og svindlerne forsøker å få folk til å oppgi sensitiv informasjon ved å klikke på en link.

Vær på vakt

– Vi er også blitt gjort oppmerksom på at noen har mottatt en liknende mail med samme ordlyd og utforming, men hvor andre banker tilsynelatende skal være avsender. Dette er også svindelforsøk, skriver banken i en pressemelding.

Foreløpig har banken ikke fått rapporter på at noen kunder har gått på svindelen, men flere har varslet om at de har mottatt en slik mail. Det har den siste tiden også pågått en rekke andre svindelforsøk på e-post fra svindlere som utgir seg for å være andre aktører som eksempelvis Posten.

– Vi oppfordrer derfor alle til å være ekstra på vakt nå som vi går inn i den travle tiden med høyere stressfaktor, skriver Sparebank 1.

Vanskelig å stoppe

Svindelforsøk på e-post er dessverre svært vanlig, men likevel vanskelig å stoppe fordi svindlerne stadig endrer e-post- og nettadresser. Ofte kamuflerer de også e-postadressen slik at det ser ut som om den kommer fra banken eller andre troverdige institusjoner. I noen tilfeller setter svindlerne også opp falske nettsider som likner på banken eller andres sider og linker til disse i e-postene sine. Her kan de forsøke å lure fra deg opplysninger som kortdata, passord, koder og BankID.

– Er du i tvil så ta kontakt med banken din. Hvis noen har fått svindelmailer hvor SpareBank 1 tilsynelatende er avsender, så ikke klikk på linken men send gjerne mailen videre til nettsvindel@sparebank1.no. Da får vi informasjon som hjelper oss i arbeidet med å forebygge denne type svindel, opplyser banken.

Her er åtte tips for å unngå å bli svindlet:

1. Aldri oppgi kontoinformasjon, bankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – selv om personen angivelig skal komme fra banken, politiet, om de tilhører familien, venner eller andre.

2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post, SMS eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

3. Aldri still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente.

4. Ikke svar på e-posten eller ring telefonnummeret som er oppgitt i e-posten, hvis du tror det er et svindelforsøk. Ikke klikk på en mistenkelig lenke i en e-post for å se hvor den leder.

5. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

6. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

7. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

8. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Kommentarer til denne saken