...
Seks av ti bedrifter benytter sosiale medier ved rekruttering. Foto: Terje Pedersen, ANB

Flere bedrifter på Facebook

Stadig flere bedrifter benytter seg av sosiale medier når de skal rekruttere, men mange er fremdeles ikke på banen.

Publisert 16.07.2012 kl 21:22 Oppdatert 16.07.2012 kl 21:36

Tips en venn på e-post:

www.rb.no Se alle stillinger (32)





Seks av ti bedrifter benytter sosiale medier ved rekruttering, ifølge en undersøkelse som Norstat har utført for Amesto. Det er langt flere enn i en tilsvarende undersøkelse i fjor, da kun hver tiende bedrift svarte det samme.

Men sammenlignet med andre land er heller ikke årets tall overveldende. En undersøkelse for Jobvite, utført i blant annet USA, Storbritannia og Canada viser at 9 av 10 bedrifter rekrutterer via sosiale medier, og at flere enn 7 av 10 har ansatt via slike kanaler.

Mens LinkedIn er den suverene vinneren i disse landende, er det Facebook som er vinneren her til lands.

32 prosent av bedriftene oppgir Facebook som sitt førstevalg ved profilering mot potensielle nyansatte. 29 prosent vil benytte hjemmesiden sin, 7 prosent av bedriftsledere går for LinkedIn, mens 43 prosent av bedriftslederne ikke vil benytte noen sosiale medier til å markedsføre seg overfor potensielle arbeidstakere.

– Funnene reflekterer nordmenns bruk av sosiale medier generelt. Facebook har fortsatt en klar førsteplass, og det er i stor grad her man finner folket. Et råd til bedriftene er å tenke igjennom hvem de søker, og om Facebook, LinkedIn eller et skreddersydd bedriftsarrangement er den beste kanalen til å finne potensielle kandidater som passer bedriften, sier konsernsjef Gisle Tungland i Amesto People.

Han mener det er overraskende at LinkedIn prioriteres i så liten grad, særlig ettersom LinkedIn ofte kalles jobbvarianten av Facebook, med fokus på profesjonelle nettverk, CV-er, bedriftsprofiler og stillingsannonser.

– Lite kunnskap om LinkedIn som medium, og LinkedIns muligheter kan være en årsak. Her har LinkedIn en jobb å gjøre, sier Tungland.

Undersøkelsen viser at det er i bedriftene med færrest ansatte at sosiale medier og markedsføring mot nye ansatte har lavest prioritet. I bedrifter med opp til fem ansatte svarer 57 prosent at dette ikke er en prioritert sak for deres bedrift.

– Vil tape

– De største bedriftene er naturligvis de som rekrutterer flest. De benytter seg av flest kilder for å nå sine fremtidige ansatte. Men de mindre bedriftene bør absolutt se nærmere på sosiale medier. Det er en kostnadseffektiv rekrutteringskanal. De aller fleste ansettelsene skjer fortsatt via nettverksbygging, og der er de sosiale mediene et godt verktøy for bedriftene, sier Tungland.

Førstelektor på BI, Cecilie Staude, sier til E24 at de virksomhetene som ikke innser at sosiale medier vil bli viktige i rekrutteringsøyemed, vil tape på det.

– Det blir viktigere og viktigere å skreddersy budskapet for å nå målgruppen, og sosiale medier gir bedre mulighet til å nå spesifikke målgrupper på flere arenaer, sier Staude. (ANB)