...
MISTET MANN OG FAR: Eva Skøld Paulsen (46) og datteren Iselin har jobbet for å ansvarliggjøre veieier og entreprenør etter at familiefaren, Cato Paulsen, mistet livet i en mc-ulykke. De vant ikke fram i retten, men nå har Statens vegvesen likevel endret sine veiarbeidsrutiner. Foto: Roar Grønstad

– Føles som en liten seier

GJERDRUM: Eva Skøld Paulsen tapte søksmålet mot fylkeskommunen og Mesta for grov uaktsomhet etter at mannen døde i mc-ulykke. Men hun er glad for at veivesenet nå skjerper veiarbeidsrutinene.

Brede Høgseth Wardrum
Brede Høgseth Wardrum Profil E-post
Publisert 18.08.2012 kl 20:16 Oppdatert 19.08.2012 kl 08:11

Tips en venn på e-post:


...
VARSEL: Veiarbeid om etterlater løs grus skal nå skiltes på denne måten. Etter 24 timer skal overskuddsgrus være feid vekk.
...
ULYKKESSTEDET: Eva Skøld Paulsen (46) håper de nye rutinene for veiarbeid bidrar til færre mc-ulykker. Her er hun i Husersvingen i Gjerdrum, stedet der ektemannen Cato mistet livet i 2008. Foto: Roar Grønstad
...
SEIER: Norsk Motorcykkel Union har presset på veivesenet, og styremedlem Tommy Kragseth Hansen tar rutineendringene som en seier. Foto: Trond Henriksen

Fakta

Gjerdrum-ulykken:
  • Flere ganger i forkant av dødsulykken i Gjerdrum i 2008 fikk Statens vegvesen meldinger om trafikkfarlige forhold.
  • De satte Mesta på å tette hullet i veibanen. Mesta brukte mer enn tre uker på jobben, og var ennå ikke ferdig da Cato Paulsen kom kjørende, til tross for purringer fra Statens vegvesen.
  • Det ble ikke satt opp fareskilt.
  • Først dagen etter ulykken ble hullet tettet og veibanen kostet for grus.

– Det føles som en liten seier, sier Eva Skøld Paulsen til Romerikes Blad.

4. juni 2008 døde ektemannen hennes, familiefaren Cato Paulsen (45), da han mistet kontrollen på motorsykkelen sin og havnet under en lastebil i Husersvingen på fylkesvei 428 i Gjerdrum.

LES OGSÅ: – Asfalterte en dag for seint

– Innrømmer mangler

Paulsens familie saksøkte i 2010 veieier Akershus fylkeskommune og entreprenøren Mesta Drift.

Familien har hele tiden ment at et hull i veien var den direkte årsaken til at mannen mistet kontrollen på motorsykkelen og kjørte i døden.

Nedre Romerike tingrett fastslo at de offentlige virksomhetene hadde opptrådt uaktsomt. Men uaktsomheten var ikke tilstrekkelig til at familien fikk medhold i retten.

Familien valgte å ikke anke saken.

At Statens vegvesen nå likevel endrer og skjerper rutinene sine ved veiarbeid, ser Skøld Paulsen som en milepæl i kampen hun og familien har stått i de siste årene.

– Det var ille at veievesenet og Mesta ikke ville si at de hadde gjort noe feil, men ved å gjøre disse endringene innrømmer jo veivesenet at det var mangler likevel. Alt var ikke slik det skulle være, sier Eva Skøld Paulsen.

LES OGSÅ: Strengere rutiner for veiarbeid

Nye krav

Dette er de nye, strengere kravene til skilting og opprydding som Statens vegvesen nå innfører, ifølge NMCU:

  • Ved tetting av sprekker og reparasjon av hull skal løs grus fjernes innen 24 timer.
  • Maksimum fem kilometer strekning kan utbedres før fjerning av overskuddsgrus blir gjort.
  • Strekningen skal skiltes med skiltene 112 Steinsprut, 804 Utstrekning og 807.7 Motorsykkel og moped, alle med gulgrønn bunnfarge (se illustrasjon på høyre side).

Massivt press

Enken håper rutineendringene vil føre til at det ikke vil skje flere ulykker som tilsvarer den mannen døde i.

– Målet med kampen vi har ført, har hele tiden vært å hindre at noe lignenede skal skje igjen. At de nå har gjort noe, og at nye regler er på plass, er kjempefint, mener Skøld Paulsen.

En av bakgrunnene for at Statens vegvesen nå skjerper rutinene sine, er massivt press fra Norsk Motorcykkel Union (NMCU) gjennom flere år.

Styremedlem Tommy Kragseth Hansen i NMCU er selv fra Gjerdrum.

– Dette er en prosess NMCU har jobbet lenge med, og endringene som kommer nå er en direkte konsekvens av ulykken i Gjerdrum i 2008. Vi er glade for at veivesenet endelig vil spille på lag med oss, sier Kragseth Hansen til Romerikes Blad.

Bedre forhold

Motorsykkelentusiasten mener de nye rutinene ved veiarbeid vil gjøre veien betydelig tryggere for mc-folket.

– I stedet for at grus i en sving eller langsgående asfaltkanter skal komme som en brå overraskelse, vil vi nå bli advart på forhånd ved hjelp av skilt og får tid til å tilpasse kjøringen. Bilførere er ikke like sårbare for dette på samme måte, men for mc-folket er dette en seier, fastslår Kragseth Hansen.

Eva Skøld Paulsen er glad for at NMCU har presset på.

– Vi har hatt god dialog med NMCU, og vært i møter med dem. De har brukt Cato og oss som eksempler i sitt arbeid på hvor galt det kan gå. At de nå har nådd fram setter vi pris på, sier hun.

Sørget for større fokus

Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Guro Ranes, innrømmer at samarbeidet med NMCU har vært viktig.

– Jeg har satt pris på å jobbe sammen med NMCU. Veiarbeid generelt er en utfordring, og motorsyklister er spesielt utsatt. Så lenge det ikke eksplisitt er beskrevet hvordan veiarbeidet skal behandles og skiltes, har det hersket ulike oppfatninger om hvordan dette skal gjøres, sier Ranes til aftenposten.no.

På spørsmål om Gjerdrum-saken har en direkte sammenheng med kravene som nå stilles, svarer hun følgende til avisen:

– Det har vært jobbet med veiarbeid og motorsyklister lenge, men ulykken trigget NMCU til å bli mer aktive. Saken sørget for at det ble større fokus på denne problemstillingen.

På forsiden nå


Akkurat nå!

Politiet:

Mann (93) ranet i sitt eget hjem

Tips oss: Tlf: 63 80 00 00 E-post: tips@rb.no SMS/MMS: RBTIPS til 2005

Politiet er på jakt etter et par i 40-50 åra som skal ha ranet en 93 år gammel mann i sitt eget hjem i ettermiddag.

Pálmason ferdig i LSK

Pálmi Rafn Palmason har mest sannsynlig spilt sin siste kamp i LSK.

...

- Berntsen fikk ikke sparken

Men Cato Strømberg vil ikke kommentere hvorvidt Tommy Berntsen hadde fått fortsette hvis han hadde ønsket.

Kvinne truet NAV-ansatte med luftgevær – pågrepet i Oslo

Tips oss: Tlf: 63 80 00 00 E-post: tips@rb.no SMS/MMS: RBTIPS til 2005

Politiet iverksatte en større væpnet aksjon ved NAV Lørenskog mandag ettermiddag. Kvinnen som truet med lufgevær er nå pågrepet.