...
RYGGET NED: Rett før toget kom inn til Dal stasjon sto en lastebil fanget på skinnene - mellom bommene. Sjåføren kom seg ut ved å rygge ned bommen til planovergangen. FOTO: SVEN ERIK LIE

Fanget mellom bommene

DAL: Like før toget passerte sto lastebilen skinnene. Rygget ned bommen for å unngå kollisjon.

Espen Bolstad
Espen Bolstad Profil E-post
Publisert 26.06.2012 kl 20:33 Oppdatert 26.06.2012 kl 20:33

Tips en venn på e-post:

Lastebilen skulle passere togovergangen på Dal stasjon da bommene både foran og bak lastebilen gikk ned og fanget bilen og sjåføren midt på skinnene.

– Da sjåføren oppfattet situasjonen rygget han ned bommen og kom seg av skinnene. I god tid før godstoget kom, sier pressevakt Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket.

Likevel mener Skarpen det ikke er udramatisk å havne mellom bommene på en jernbaneovergang.

– Det tar ikke lang tid før toget kommer, etter at bommene er nede, sier han.

Flere episoder i året

Det er bare en snau måned siden den samme bommen på Dal stasjon ble kjørt ned. Den gang var det en tømmerbil som meide ned begge bommene.

I Norge finnes det omtrent 3.500 planoverganger. Ved to av dem på Romerike (Nordby og Dal) ble det registrert om lag 100 registreringer der enten biler eller personer var på overgangen etter at bommene hadde gått ned.

Trude Isaksen i Jernbaneverket har tidligere uttalt til RB at tallene er høye.

– Jernbaneverket er bekymret for de høye tallene. Det har heldigvis ikke vært sammenstøt mellom tog og trafikanter i perioden, men vi ser alvorlig på tendensen, sier Isaksen.

Laget for å gi etter

Ifølge pressevakt Skarpen er bommene som står plassert ved landets planoverganger spesiallaget for å gi etter for biler som havner i mellom.

– Det skal ikke mye til for å kjøre ned bommene. Og slik skal det være, av sikkerhetsmessige hensyn, sier han.

Pressevakten vil samtidig be de som skulle havne i situasjonen ikke om å få panikk å rygge.

– I en slik situasjon ser man bommen foran seg. Man tenker ikke på bommen bak. Der det har skjedd ulykker og sammenstøt har biler forsøkt å rygge og begynt å spinne. Rådet er å kjøre rett fram, gjennom bommen, sier Skarpen.

Politiet skal være varslet om episoden ved Dal stasjon.

Var ingen øyenkontakt

Bommene ved Dal stasjon var nede da det var ventet et godstog inn på perrongen, samtidig som det sto et passasjertog på stasjonen. Ifølge Skarpen i Jernbaneverket var lastebilen borte før lokføreren av godstoget kom til stasjonen.

Normalt tar det om lag 30 sekunder fra bommen går ned til toget kommer.

– En ting er sikkert. Lokføreren har ikke mulighet til å stanse. Og selv ved lav hastighet er skadepotensialet meget stort, sier han.

På forsiden nå


Akkurat nå!

Politiet jakter to menn sett løpende med hettegenser og ryggsekk

Kan ha forsynt seg med gods fra avfallsdeponi.

Akkurat nå!

...

MC-fører har kjørt av veien

Nødetatene har rykket ut til en mc-ulykke i Nannestad.