Slik kopierer smuglerne bilen din

Svært mange av smuglerne tollvesenet stopper, har kopiert norske biler – uten at bileierne merker det.

FLERE AVSLØRT: Her er et knippe saker tollvesenet i Oslo og Akershus har avslørt, der smuglerne har kopiert norske bilskilt. Noen hadde flere skilt liggende i bilen. Den veltede kassebilen hadde identiske skilt som en tilsvarende norsk bil, som lå ute til salgs på Finn.no.FOTO: TOLLVESENET og Bjørn Ivar Bergerud/MONTASJE: ROMERIKES BLAD

FLERE AVSLØRT: Her er et knippe saker tollvesenet i Oslo og Akershus har avslørt, der smuglerne har kopiert norske bilskilt. Noen hadde flere skilt liggende i bilen. Den veltede kassebilen hadde identiske skilt som en tilsvarende norsk bil, som lå ute til salgs på Finn.no.FOTO: TOLLVESENET og Bjørn Ivar Bergerud/MONTASJE: ROMERIKES BLAD

DEL

Framgangsmåten er svært enkel: Smuglerbandene sitter i utlandet og søker opp norske biler, for eksempel via salgsportalen Finn.no.

Når de finner en norsk bil som samsvarer med deres egen – når det gjelder farge, modell og årgang – bestiller de falske versjoner av originalskiltene.

Slike skiltprodusenter – som blant annet har spesialisert seg på å produsere norske bilskilt – finnes det flere av på internett.

Uten å stjele fysiske skilter, men under dekke av å være en eksisterende norskregistrert bil, løper smuglerne dermed en betydelig mindre risiko for å bli tatt. Smuglerbilen forsvinner i mengden.

– Skjer stadig vekk

Ifølge tollvesenet og politiet er denne formen for skiltforfalsking svært utbredt.

– At utenlandske smuglere bruker denne framgangsmåten er mer regelen enn unntaket. Vi ser det stadig vekk, opplyser politioverbetjent Ola Fallang ved Aurskog-Høland lensmannskontor.

Så seint som tirsdag i forrige uke stanset politiet en bil med falske skilter på E16 på Kløfta. Ifølge tollvesenet var bilen fylt med 480 liter øl og 81 liter brennevin smuglet inn via Sverige.

Også 23. juli i år: En hvit Volkswagen kassebil kjørte av fylkesvei 170 mellom Mork og Heia og veltet. Bilen var fullastet av smuglergods.

– Bilskiltene var identiske med en lik bil registrert i Trøndelag. Eieren av den norske bilen ante jo fred og ingen fare, forteller Fallang.

Romerikes Blad har undersøkt historikken til det aktuelle registreringsnummeret. Og ikke overraskende: Da smuglerforsøket endte i grøfta, lå «originalbilen» til salgs på Finn.no.

Nå eies den av et Oslo-firma.

– Vi kjøpte den for to-tre uker siden, etter at vi så en annonse på Finn.no, bekrefter dagens eier.

– Krevende

Ifølge Fallang virker skiltforfalskningen profesjonelt utført:

– De falske skiltene ser helt like ut som originalen. Men når vi river dem av bilene, merker vi at de er produsert av et annet materiale enn de originale norske.

Overingeniør Torodd Jansen ved Jessheim trafikkstasjon har selv sett forfalskningene:

– De er skremmende like originalene. Men har du litt inngående kjennskap til bilskilt, er det mulig å avsløre – hvis en går nærme og ser nøye etter, sier han.

– Hva kan norske myndigheter gjøre for å få bukt med problemet?

– Å hindre at det produseres falske skilter er nærmest umulig. Det finnes ingen annen mulighet til å avsløre disse enn gjennom kontroller, svarer Jansen.

Også politioverbetjent Ola Fallang erkjenner at politiet nærmest er maktesløse mot forfalskerne:

– Det er krevende å straffeforfølge noen i Polen som bestiller norske skilt fra en utenlandsk nettadresse. Det eneste vi og tollvesenet kan gjøre er å intensivere kontrollene på grensa.

I de fleste tilfellene merker ikke eieren av den norske bilen at han eller hun misbrukes, men Romerikes Blad vet om tilfeller der norske bileiere mottar pengekrav for bompasseringer smuglere har foretatt med kopierte skilt.

– Skifter skilt før grensa

Falske, norske registreringsskilter gjør det vanskeligere for tollerne å luke ut utenlandske storsmuglere.

– Ved at smuglerne benytter seg av falske kjennemerker med registreringsnummer tilhørende norske biler, ser vi ikke at bilene egentlig er registrert i Polen eller andre land. Bilene glir inn i mengden og kan lettere passere en tollkontroll, sier kontorsjef Paul Johan Ask i Tollregion Oslo og Akershus.

Han understreker samtidig at tollvesenet har andre metoder for å avsløre smuglere.

– Men det er helt klart at falske kjennemerker vanskeliggjør tollkontrollene, sier han.

Ask forteller at bruken av falske norske skilter er en velkjent metode blant utenlandske smuglere.

– Vi ser at veldig mange av de utenlandske smuglerbilene har falske skilter. Ofte er skiltene laget av mer eller mindre proffe aktører, sier kontorsjefen.

Ifølge tollvesenet skifter smuglerne skiltene før grensepassering og etter at smugleroppdraget er «vellykket» gjennomført.

– Vi finner ofte de ekte/originale skiltene inne i bilen. De blir skrudd av før grensepassering og sannsynligvis påsatt igjen etter at bilen er tømt for smuglergods, sier Ask.

– Hva kan dere gjøre med problemet?

– Det er lite tollvesenet får gjort, annet enn det vi gjør: Vi anmelder til politiet hver gang vi oppdager dette, sier Ask.

– Ukjent med misbruk

Showplates.se er en av nettbutikkene hvor man kan bestille norske bilskilter. Innehaveren sier han er ukjent med at slike produkter brukes av kriminelle.

– Dette var nytt for meg. Jeg har aldri hørt at slike skilter som vi selger benyttes av smuglere, og det høres jo ikke helt bra ut, sier Ove Hirsch, innehaver av nettbutikken Showplates.se som holder til i Gränna i Sverige, til Romerikes Blad.

Nettsiden er en av flere hvor det selges norske skilter som er tilnærmet identiske med offisielle norske kjennemerker.

På showplates.se reklameres det med at de har skilter til både bil og motorsykkel. Kjøperen kan selv bestemme hva som skal stå på skiltet.

– Våre skilter er lovlige å selge og skiller seg fra de offisielle norske bilskiltene. Bakgrunnen og skrifttypen er ulik. I tillegg opplyser vi kjøper om at skiltene ikke kan benyttes som registreringsskilt, forklarer Hirsch.

– Hvem kjøper slike skilt?

– Vanlige norske folk som for eksempel skal bruke det når de kjører med sykkelstativ, og bilens originale skilt blir dekket til. Da henger de et slikt skilt bakpå. Noen vil også pynte opp huset, garasjen eller barnevogna med et skilt hvor de har navnet sitt. Spesielt blant lastebilsjåfører er slike skilt med eget navn på populære å ha i frontruta, sier han.

Hirsch anslår at de har solgt cirka ti norske registreringskilter det siste året.

Artikkeltags