...
BILENE MÅ BORT: Leder av byggesaksavdelingen i Ullensaker, Brit Johanne Søvde, opplyser at kommunen nå pålegger VIP Parkering Gardermoen og eiendomsutleier Gardermoen Raceway Arena å fjerne de rundt 200 ulovlig parkerte bilene innen en uke. Foto: Martil Lundsvoll

Nå må alle bilene fjernes

GARDERMOEN: VIP Parkering har fått en ukes frist av Ullensaker kommune til å fjerne alle bilene de ulovlig har plassert ved Ringbanen på Gardermoen.

Brede Høgseth Wardrum
Brede Høgseth Wardrum Profil E-post
Publisert 05.07.2012 kl 22:00 Oppdatert 06.07.2012 kl 15:29

Tips en venn på e-post:

www.rb.no Se alle biler




...
ULOVLIG: Romerikes Blad i går.

– Vi har besluttet å ilegge VIP Parkering og utleier av eiendommen, Gardermoen Raceway Arena, et pålegg om å fjerne de parkerte bilene innen fredag 13. juli, sier leder Brit Johanne Søvde ved byggesaksavdelingen i Ullensaker kommune til Romerikes Blad.

Kommunen vil neste fredag følge opp med en befaring på området for å se at de rundt 200 ulovlig parkerte bilene er borte.

Bakgrunn: P-selskap parkerer ulovlig igjen

– Dersom de ikke er fjernet innen fristen, er parkeringsselskapet og utleieren varslet om at de kan ilegges tvangsmulkt, opplyser Søvde.

Andre gang

RB avslørte i gårsdagens avis at VIP Parkering for andre året på rad benytter eiendom i Ullensaker til å sette fra seg et hundretall biler, uten å ha nødvendig tillatelse fra kommunen.

Nå er det dermed andre gang selskapet får pålegg om å fjerne biler fra plasser de ikke har lov til å benytte.

Les også: – 2.000 ledige plasser på OSL

– Vi har nå oppfordret selskapet om å søke dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene, og informert dem om hvordan dette gjøres, i tilfelle de ønsker å benytte området senere. At det var selskapet selv som tok kontakt med oss torsdag for å høre hvordan man går fram, ser vi positivt på, sier Søvde.

– Må si nei til mange

Daglig leder i VIP Parkering Gardermoen, Per Morten Mørkved, sier de nå vil gjøre det de kan for å etterkomme pålegget.

– Vi starter umiddelbart med å fjerne biler som skal leveres ut til kunder. I tillegg vil vi begrense antall bestillinger vi kan ta imot, og vi flytter biler fra Ringbanen til vår ordinære parkering etter hvert som det frigjøres plass der. Målet er selvsagt å ha fjernet alle bilene innen fristen.

– Hvilke konsekvenser får dette pålegget for dere?

– Når vår ordinære parkering er full og vi ikke har eksterne steder å parkere bilene, må vi i ytterste konsekvens stenge nettsiden vår for bestillinger. Jeg anslår at vi i juli må si nei til rundt 1.000 kunder. Det er aldri hyggelig å avvise kunder, men vi må jo forholde oss til loven, sier Mørkved.

Frode Hansen, leder for Gardermoen Raceway Arena, som leier ut plassen ved Ringbanen til parkeringsselskapet, tar pålegget fra kommunen med ro.

– Vi har skriftlig leieavtale med VIP Parkering om at dem er ansvarlige for all virksomhet de bedriver på eiendommen, så vi regner med at de nå flytter bilene, sier Hansen.

Omstendelig prosess

Per Morten Mørkved sier parkeringsselskapet vil søke kommunen om tillatelse for å benytte plassen de nå må bort fra ved senere anledninger.

– I ferier og høytider er pågangen så stor at vi trenger eksterne områder for å parkere. Pågangen vil ikke bli mindre i tiden framover. Derfor vil vi få profesjonell bistand til å utforme en søknad, sier Mørkved.

Frode Hansen bekrefter at Gardermoen Raceway Arena vil fortsette å leie ut til VIP Parkering, dersom parkeringsselskapet får tillatelse fra Ullensaker kommune.

Fordi eiendommen ved Ringbanen ligger i et område regulert for landbruk, natur og friluft (LNF), er det imidlertid en omstendelig søknadsprosess før det kan avgjøres om kommunen gir dispensasjon for næringsvirksomhet her.

– Søknaden må først sendes på høring til flere instanser hos Fylkesmannen og til Statens vegvesen. Deretter utarbeider byggesaksavdelingen et saksdokument basert på egne vurderinger og høringsuttalelser. Så er det opp til politikerne i Hovedutvalg for overordnet planlegging å ta den endelige avgjørelsen, forklarer Brit Johanne Søvde.