Vi prøvekjører nye E6!

Her kan du få være med, mens RB tar turen sørover på den splitter nye E6-en. Turen starter nord for Minnesundbrua.

Bli med RB på testkjøring av nye E6

EIDSVOLL: Vi har prøvekjørt den nye veistrekningen som har kostet 121.000 kroner per meter (se video over).

Brede Høgseth Wardrum
Brede Høgseth Wardrum Profil E-post
Publisert 08.11.2011 kl 07:16 Oppdatert 14.11.2011 kl 18:04

Tips en venn på e-post:

www.rb.no Se alle biler




...
EIDSVOLLTUNNELEN: Nytt løp. Foto: Knut Opeide
...
GABBIONMUR: Pynter opp og støyskjermer. Foto: Knut Opeide
...
OVERGANGSBRU: I Setrevegen. Foto: Knut Opeide
...
CORTENSTÅL: Rustfarget. Foto: Knut Opeide

Mandag åpnet statsminister Jens Stoltenberg (Ap) E6 mellom Dal og Minnesund i Eidsvoll. Den nye firefelts motorveistrekningen på 19 kilometer har en prislapp på rundt 2,3 milliarder kroner, og bilistene må i stor grad betale for utbyggingen.

På strekningen Jessheim – Minnesund koster det fra 21. november 40 kroner i bompenger å kjøre hver hvei, fordelt på tre bompasseringer. RB har sjekket hva bilistene får for pengene.

Hundre hele veien

Det første man møter litt nord for Minnesund i retning sørover, er den utvidede Minnesundbrua. Dette er i utgangspunktet den gamle brua som er utvidet til fire felter. Det oppleves som å kjøre på en ny bru, og utsikten er fortsatt upåklagelig. Skjøtekantene på brua merkes imidlertid godt når man kjører over dem, uten at det blir spesielt plagsomt på den relativt korte strekningen.

Noe annet man kan glede seg over ved passering av brua er fartsgrensen, som nå er satt til 100 kilometer i timen. Dermed har E6 – i begge retninger – nå landets øverste fartsgrense sammenhengende fra Minnesund til Djupdalen ved Oslo-grensen.

Hva mener du om veien? Si din mening nederst i saken!

Økt sikkerhet

Kjørekomforten på den nye veien er som den skal være på ny vei og nylagt asfalt: God. Ingen sporing, risting eller skumle sprekker.

Midtdeleren som skiller kjøreretningene hele veien og et ryddig, oversiktlig sideterreng bidrar til å heve sikkerheten betraktelig på den tidligere serkt ulykkesbelastede strekningen. Veien føles trygg å kjøre på.

Sikkerhetstiltakene er ventet å fjerne ni av ti dødsulykker på strekningen, ifølge Statens vegvesen. Bra!

Hvorvidt det rustfargede cortenstålet som går igjen i alle rekkverk og stativer langs den nye veien er pent eller ikke, får bli en smakssak. For oss virker det på en måte moderne, men på en annen måte ser det gammelt ut.

Ny type lys

I stedet for vanlige veilys har Statens vegvesen tatt i bruk en ny type led-lys langs midtdeleren. Disse lyser ikke opp selve veibanen, men skal ifølge veivesenet ha både en sikkerhetsmessig og kostnadsbesparende effekt.

Alle bruene fra sideveier som tidligere gikk over E6 er revet, og det er bygget nye bruer. Her er det lagt stor vekt på arkitetonsik utforming og materialvalg. Flere av bruene er bygget i tre. Smaken er som baken, men vi likte det vi så på jomfruturen. Dette kan vi stolt vise fram til utenlandske bilturister.

Det må imidlertid trekkes noe for problemene som har oppstått ved at bruene i anleggsperioden begynte å dryppe tjære ned på flere biler. Dette skal være utbedret nå.

Flere stoppesteder

Ved avkjøringen til Eidsvoll er det også åpnet et nytt løp i Eidsvoll-tunnellen. At trafikken her nå går i to sepearate løp gir en ekstra trygghetsfølelse.

Langs veistrekningen skal det åpne nye servicestasjoner i vakre omgivelser ved Andelva. I tillegg får flere eksisterende anlegg en oppgradering. Her blir det flere fine steder å stoppe for en rast, dersom du har tid.

På strekningen Jessheim–Minnesund vil man med den nye veien nemlig redusere kjøretiden fra 21,45 minutter til 17,24 minutter, ifølge veivesenet. Ved tett trafikk vil besparelsen bli større.

I et sikkerhets- og effektivitetsperspektiv er det all grunn til å glede seg over den nye motorveien.

Hva du mener om veien eller finansieringen, kan du diskutere i kommentarfeltet under.