...
Slik ser el-sykkel-systemet til Bosch ut. Motorenheten og ytelseselektronikken, batteripakken, ladeapparatet og styreenheten for syklisten gir en både kraftfull og robust høyeffektmotor med lav vekt. Foto: Bosch

Har stor tro på el-sykkelen

Oslo (ANB): Stadig flere nordmenn får opp øynene opp for el-sykler, der toppfarten er 25 kilometer i timen.

Publisert 08.02.2011 kl 12:42 Oppdatert 08.02.2011 kl 13:42

Tips en venn på e-post:

www.rb.no Se alle biler




...
Bosch håper 20 prosent av syklene vil rulle rundt med deres el-motorer i nærmeste framtid. Foto: Bosch

Fakta: EU-kravene til el-sykler

  • Sykkelen (inkludert batteri) må ikke veie mer enn 40 kg totalt
  • Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W (200W i Storbritannia)
  • Power assistert hastighet må ikke overstige 25km/t
  • Motoren må stoppe når du stopper å trå
  • Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler
  • Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei (Kilde: Oslo El-sykkel)

Elektriske sykler begynte for noen år siden å trille innover det norske markedet. Med en liten hjelpemotor montert i tilknytning til navet gir det hjelp i de bratteste bakkene – eller i motvind. Interessen var laber i starten, men det er spådd et oppsving for disse syklene i årene som kommer.

Oslo El-sykkel solgte i 2009 65 el-sykler i hovedstaden, og regnet med å selge 100 i 2010.

Stort i Nederland

Interessen er derimot større i andre europeiske land, blant annet i flate Nederland der fenomenet har tatt av. I 2009 ble det solgt 150.000 el-sykler i Nederland – det vil si hver åttende sykkel.

Bosch har stor tro på el-sykkel-markedet og har allerede startet serieproduksjon av el-sykkel-motorer i en fabrikk i Frankrike. Til nå har 13 sykkelprodusenter – med 16 merker – bestemt seg for motorkonseptet til Bosch, opplyser selskapet i en pressemelding.

Stor rekkevidde

El-sykkel-systemet tilbyr sykkelprodusenter en stor designfrihet, som fører til et stort antall mulige modeller. Om det så gjelder mountainbike, landeveissykkel eller tursykkel, kommer de fleste syklistene til å finne akkurat det som passer.

Motorenheten til Bosch kan programmeres i fire forskjellige trinn – Eco, Tour, Sport og Speed, og kan slik tilpasses nøye til sykkeltypen. Slik kan motoren i en sportslig mountainbike utfolde sin kraft på en mer dynamisk måte enn på en landeveissykkel, der det først og fremst gjelder å ha en stor rekkevidde.

Maks 25 km/t

El-sykkel-motoren klarer hastigheter opp til 25 kilometer i timen. Hvis man skal sykle fortere enn det, foregår det utelukkende med egen kraft.

Grunnen til dette er at dersom motoren klarer høyere hastighet enn 25 km i timen, vil den ikke være fritatt for lovkrav som for eksempel sertifikat og kjennetegn.

Videre må sykkelen være konstruert slik at den elektriske motoren bare kobles inn når belastningen på pedalene øker, for eksempel i bakker og i motvind. Man skal altså ikke kunne sitte rolig på den uten å tråkke pedalene rundt. (ANB)